28 oktober, 2015

Skärgårdsstiftelsen skapar framtidens miljöer ihop med ungdomar

På höstlovet skapar barn och ungdomar konstverk, intresseväckande skyltar och filmer som ska locka nya grupper att upptäcka Stockholms skärgård. Ungdomar från Afghanistan och Somalia som nyligen kommit till Sverige hör till deltagarna i workshopen som pågår 28-29 oktober på Nacka Strandsmässan.

Skärgårdsstiftelsens treåriga projekt Utbildningsplats Skärgården går nu in i en ny fas och låter ett trettiotal elever från pilotskolorna spela in filmer, skapa skyltar och konst för Skärgårdsstiftelsens områden Riddersholm, Björnö och Gålö.

Målet med Utbildningsplats Skärgården är att få barn och ungdomar som inte har varit i skärgården tidigare att upptäcka naturen, miljön och historien. Projektet drivs med ekonomiskt stöd från Arvsfonden.

– Ett otroligt viktigt arbete i linje med stiftelsens målsättning att göra skärgården tillgänlig för alla, säger Bengt Lyngbäck, tf Vd för Skärgårdsstiftelsen.

De ungdomar från Afghanistan och Somalia som deltar workshopen går på Rodengymnasiets språkintroduktion i Norrtälje. De ska bland annat spela in korta filmklipp på temat ”välkommen till skärgården” på dari, persiska och somaliska. 2016 ska filmklippen kunna laddas ned till en smartphone via wi-fi punkter på Riddersholm i Norrtälje, Gålö och Björnö.

– Ungdomarna ska känna sig välkomna ut i vår fantastiska skärgårdsnatur. Många har ju aldrig upplevt något liknande. Syftet är att de ska förstå att det finns så mycket att upptäcka, bli nyfikna på naturen, miljön och historien, förklarar projektledare Sandra Löfgren.

Det är eleverna inom projektet som ligger bakom idén om filmer på olika språk.

– Kunskaper och erfarenheter från olika delar av världen kommer att förenas kring ritborden och framför kameran. Eleverna har under projektets gång sagt att de vill skapa roligare och intressantare stigar med enkla och tydliga skyltar ute i våra områden. Det är ju de som är experter på att vara unga, därför vet de också vad som kan locka jämnåriga att lära sig mer om skärgården, säger Sandra Löfgren.

Informationen ute i naturen ska vara fantasifull och enkel och får gärna mest bestå av bilder, gärna i serieform eller som pratbubblor. De vill gärna också läsa eller lyssna till historier om verkliga personer som levt på olika platser.

Pysselproffset Jenny Jävholm från SVT:s Bolibompa, tillsynsmän från Skärgårdsstiftelsen, marinbiologer, layoutare och mediafolk står för inramningen. Elever från Al-Azharskolan i Vällingby, Ormkärrskolan i Bandhagen och Vistaskolan i Huddinge deltar också i workshopen på Nacka Strandsmässan.