16 oktober, 2015

Nytt svenskt båtmärke med patenterad botten

Ett nytt svenskt båtmärke närmar sig lansering när HOC 33 P går i sjön för tester utanför Visby i november. Den nya båten har en en patentskyddad bottenskonstruktion. Båtliv har pratat med Ville Djurberg, personen bakom HOC.

HOC 33 P – första modellen för nytt svenskt båtmärke
Vilhelm Djurberg, som under många år arbetat med exklusiva segelbåtar är personen bakom det nya motorbåtsmärket HOC. Hans kappseglingskompis Jonas Danielsson på Petestep AB berättade om Petesteps innovation för planande båtar och Ville blev snabbt på det klara med vad han ville göra härnäst.

– Petestep hade just lämnat in patentansökan på en ny teknik för planande båtar och i mina ögon verkar den kunna bli rena paradigmskiftet för planande båtar, berättar Vilhelm. Båtarna blir mjukare, snålare, tystare, sidstabilare och säkrare än båtar med vanlig v-botten eller stegad botten.

Tanken på en ny sorts motorbåt och att vara först med Petestep blev starten på HOC Yachts. Designerna Jens Blomquist och Patrik Ekman kontrakterades inom dagar och man enades om en 33 fots båt i komposit. På Gotland gick några av Sveriges bästa båtbyggare lediga efter att Nimbus konkurs hade dragit med sig båtfabriken i Visby i fallet. Ett nytt bolag, Swedish Composites AB, hade startat och de blev snabbt med i processen. Idag arbetar där 14 av landets mest erfarna båtbyggare som bygger HOC på heltid med en högre kvalitetsnivå än man tidigare haft i fabriken där Nimbus och J-Craft tillverkats.

HOC 33 P har moderna men ändå klassiska linjer. Detaljerna och systemen i båten ska hålla en mycket hög nivå enligt Ville. Man säger sig ha varit i varenda detalj för att se om den kan förbättras mot dagens och menar att det gör skillnad på HOC 33 P. Man har även lagt stor möda på att integrera produktion och konstruktion för att få högsta kvalitet och en mycket effektiv byggprocess. Om resultatet blir vad man säger så verkar det lovande.

Enklast märker man ambitionerna på förarmiljön där man tagit stora steg, inspirerade av nya Volvo XC90, Tesla, Apple och Google. Hela färden och alla instrument och informationer finns på en 29” välvd skärm, men kan lika lätt presenteras och användas på tablets och smartphones.

Ville berättar att ett separat bolag har bildats för att på sikt kunna sälja båtsystemet till andra.

– Vi tänker lite som man gör med paddorna och Sonos, fyller Vilhelm på. Vi vill att HOC 33 P ska vara enkel att använda så att man kan njuta fullt av färden och stunderna ombord.

Den allra största nyheten med HOC 33 P är ändå båtbotten.

– Vi har kört med Petesteps teknik och vet att den ger en tidigare omöjlig kombination av mjukhet och snålhet. Petestep omvandlar båtens spray till framfart, lyft och stabilitet. En ytterligare effekt är att mycket av dagens skrovljud försvinner.

Vi räknar med bekväma och säkra färder även när det blåst upp och andra båtar i samma storlek har det jobbigt. Vi kan hålla hög fart över havet och även åka långt på en tank eftersom förbrukningen är låg.

Läs mer om HOC 33P och Petestep på www.batliv.se under vintern.

Tekniska fakta
Båtdata
Längd 10,17 m
Bredd 3,04 m
Bränsletank 400 liter
Vattentank 100 liter
Svartvattentank 100 liter
Batterier 12V/ 400 Ah
Bäddar 2 + 2
CE-klass B (Offshore), 8 pers
Motor Volvo Penta D6-400 hk
Info www.hocyachts.com

Pris presenteras vid lansering på www.hocyachts.com där man även kommer att kunna beställa sin HOC. Följ HOC Yachts på Facebook.

Kommentarer

RIB-joint 12:04:30 2015-10-19

Hur ser botten ut? Varför blir det mjukare gång? Intressant, behöver verkligen hända något. Trött på alla påståenden om "fantastiska sjöegenskaper" som fullständigt saknar substans. Vill veta mera ….

Petestep AB 21:34:11 2015-10-19

Svar till "RIB-joint".
Petesteps botten kommer att presenteras offentligt inom någon månad, men Petesteps patent finns redan att studera.

Principen är att spray, som annars bara är förlorad energi och oftast även våt yta som bromsar båten, omvandlas till lyft och framdrift med svepta deflektorer, av en typ som aldrig funnits på planande skrov tidigare. "Genialiskt enkelt" har varit den vanligaste kommentaren från de professionella experter som tagit del under sekretess genom åren.

Det ligger åtta års forskning och utveckling sam några m€ bakom patentet. Mycket av arbetet har varit utveckling och verifiering av designstöd och simuleringsverktyg. Under processen har tre 24-fotare byggts om mer än 100 ggr och testats med vetenskapliga metoder. Utifrån dessa och ett flertal andra experiment vet Petestep troligen mest i världen idag om hur vattenströmmar och spray beter sig på planande skrov och vad man kan göra för att nyttja energin och minska våta ytan. Kunskapen har använts för att utveckla innovationen, men främst för att kunna tillämpa den.

Den första seriebyggda båten med Petestep blir HOC 33P från HOC Yachts.
Tvåan är hemlig och lanseras efter nyår.
Trean är de två båtar som under sommaren tävlat i V 150 och V 115 i Sverige under vilka tävlingar de varit en viktig del av att stresstesta innovatörens senaste idéer och faktiskt ha lite kul i väntan på lansering. De säljs nu i innovatörens bolag. Det projektet har inte tydligt visat vad vi har att erbjuda på nya båtar åt världens tillverkare av planande båtar, men ändå har absolut spelat roll för oss.
Fyran är en one off i aluminium som blir klar efter nyår.

En planande båt med Petestep kan förväntas gå mjukare, snålare, sidstabilare, tystare och säkrare än samtliga idag kända v-botten skrov, med eller utan spraylister, och med eller utan bruten köllinje med tvärgående steg. En Petestep-båt med 24° bottenresning kan bli mjuk som 30° och samtidigt snål och sidstabil som 20°!

Om du är tillverkare, eller har ett blivande båtprojekt och vill veta mer redan nu nås vi enkelt på info@petestep.com Hemsidan är inte uppe innan lansering. Håll koll på www.petestep.com eller på Facebook – Petestep

Åsa Lindstedt 11:27:08 2015-10-22

I artikeln är inte båtbyggarna som är del i båtens utveckling nämnda, vilka är det?

Håkan Lindström 13:58:37 2015-10-23

HOC Yachts ägs av Knot AB, unä till HOC Yachts AB, VD Vilhelm Djurberg, som givetvis också definierat och drivit HOC 33P-projektet. Samtliga omnämnda parter i detta svar har arbetet nära med varandra från dag 1 i projektet för att säkerställa hög kvalitet ur alla synvinklar.

HOC 33 P är designad och konstruerad av Ekman Blomquist Yacht Design AB.

Petestep AB har designat båtbotten och medverkat i samtliga väsentliga beräkningar avseende HOC 33 P.

HOC 33 P byggs i Visby av 14 av Sveriges bästa båtbyggare på företaget Swedish Composites AB. Den genuina båtbyggarkunskapen har fått stort genomslag i konstruktionen av HOC 33 P för att kunna bygga effektivt och med högsta kvalitet.