8 oktober, 2015

Indockning i Göta kanals nyrenoverade torrdocka i Motala

Tidigare i år firade torrdockan i Motala 200 år och under hösten har dockan renoverats. Bland annat har de gamla portarna ersatts med renoverade portar helt i trä som tidigare har suttit i slussen i Mariehov Övre, Söderköping.

De nya portarna innebär att tiden det tar att vattenfylla dockan har halverats, då de har fyra luckor mot tidigare två. Portarna har dessutom försetts med renoverade originaldelar som luckspel (ett hjul för öppning av luckorna) och gångspel som gör att de går att öppna för hand. Renoveringen av portarna med tillhörande manövreringsdelar har utförts i Göta kanalbolagets verkstad i Berg av bolagets egen personal.

– Vi känner en stor stolthet i den renovering vi har gjort och att vi nu säkrat torrdockans funktion för många år framåt. Det är speciellt kul och värdefullt att vi själva har kunskapen att återskapa de gamla funktionerna på slussportar som används mer sällan. Tidigare har portarna i dockan öppnats och stängts med hjälp av en lastmaskin. Motala har fått något nytt och unikt att visa upp, säger Anders Donlau, vd AB Göta kanalbolag

Fredagen den 9 oktober dockar båtarna in i Göta kanalbolags torrdocka i Motala.

7.30 Dockan börjar fyllas med vatten

ca 9.00 Båtarna går in, det tar ca 30-40 minuter för alla båtar att komma på plats

ca 10.00 Vattnet tappas ur, vilket tar ca 3-4 timmar

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar. Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater.