23 september, 2015

Volvo Penta FWD – inte bara för vattensport

Den revolutionerande nya Volvo Penta Forward Drive-tekniken (FWD) tog Miami International Boat Show med storm i februari. Nu står det mångsidiga framåtvända Duoprop-konceptet redo att erbjuda Europas vattensportentusiaster en perfekt lösning.

Pressmeddelande:

För tio år sedan revolutionerade Volvo Penta fritidsbåtstekniken med sitt framåtvända framdrivningssystem Volvo Penta IPS. Nu öppnar företaget en ny värld inom vattensporten, med nya Volvo Penta FWD. Systemets patenterade konstruktion – framåtvända dubbla motroterande propellrar och drev med justerbart trim – drar båten genom vattnet istället för att skjuta den, vilket innebär ett ostört vattenflöde till propellrarna.

Det rena och effektiva FWD-systemet ger överlägsen respons, acceleration, bränsleekonomi och mångsidighet. Det är idealiskt för vattensporter som sker bakom båten, som wakeboard och wakesurfing – sporter som snabbt ökar i popularitet i bl a Nordamerika. Wakesurfing liknar wakeboarding men här används inte rep och handtag. Utövaren surfar på en kontinuerlig kölvattenvåg bakom båten och glider mycket längre än en traditionell vågsurfare.

Med FWD kan förare anpassa kölvattnet för olika surfares förmåga och vana, och känna skillnaden i respons både vid snäva svängar i hög hastighet och vid lågfartsmanövrering och angöring i hamn. Dessutom erbjuder den framåtvända Duoprop med motroterande propellrar en branschunik jämn och symmetrisk våg för wakeboarding och symmetriska vågor för wakesurfing på valfri sida.

– Olika former av brädåkning har kanske inte riktigt fått fäste i det franska eller europeiska båtlivet, men det är en viktig aktivitet som får allt flera utövare, särskilt inom den yngre generationen, och det är där Volvo Penta har sina framtida kunder, säger Pascal Jamet, Volvo Pentas chef för marinmotorer inom region Europa. Eftersom dessa sporter ökar i popularitet ligger FWD perfekt i tiden. Innovationen uppfyller vattensportentusiasternas önskemål och levererar enastående effekt och verkningsgrad.

Inte bara för sport
Men sedan sin lansering i februari 2015 har FWD också vunnit uppskattning inom andra kundsegment än vattensporter – detta på grund av teknikens mångsidighet. – FWD är ett oerhört mångsidigt system, säger Ron Huibers, VD för Volvo Penta of the Americas. Kunderna har ringt sina återförsäljare bara för att berätta hur roliga och lyhörda deras båtar är med FWD som teknik. De låga utsläppen och den tysta gången är extra bonus.

FWD sänker buller- och vibrationsnivån, och praktiskt taget eliminerar avgaser på däck eftersom motorns avgasutsläpp sitter under vattenlinjen. Den justerbara tiltfunktionen gör det lätt att trimma båten för optimal flexibilitet, bränsleeffektivitet och komfort på längre resor. När drevet är nedtrimmat i viloläge befinner sig de framåtriktade propellrarna under båten, vilket underlättar om man vill fiska och bada vid båtens akter.

Det beprövade Volvo Penta Duoprop-systemet ökar verkningsgraden genom att de motroterande propellrarna eliminerar sidokrafter, förbättrar köregenskaperna och minskar kavitationen. Volvo Penta FWD har testats och utvecklas med flera viktiga partners inom båttillverkning. Tekniken ger högre hastigheter och bättre prestanda med mindre och lättare motorer. FWD tillåter skarpare svängar i höga hastigheter, samtidigt som lågfartsmanövrering och angöring blir enklare än med konventionella inombordsmotorer.

Både återförsäljare och båtägare kommer att dra nytta av enhetligheten mellan komponenter genom hela utbudet av motorer och drivsystem. Viktigast av allt – båttillverkare, återförsäljare och kunder får den trygghet som kommer av helintegrerad lösning från ratt till propeller – konstruerad, tillverkad och servad av en och samma leverantör – med ett oöverträffat rykte om kundnöjdhet och eftermarknadssupport. Nya Volvo Penta FWD omfattas också av Volvo Pentas branschledande garantiåtagande med fem års fabriksgaranti.

FWD i Europa
Nya båtmodeller med FWD finns för närvarande endast tillgängliga från båttillverkare i USA. Bland dessa kan nämnas Four Winns och Regal, som första gången visade systemet för en europeisk publik vid båtmässan i Cannes i början av september. På grund av stor efterfrågan på systemet i USA finns ännu inget datum fastslaget för lansering i Europa.