23 september, 2015

Miljoninvestering på Utbildningscentret på Käringön

Det nya utbildningsföretaget KrisRisk i Väst AB startades i januari 2014 och som idag innehåller följande utbildningsföretag KrisRisk, Offshoresupporten och Sjöfartsakademin samt även Hotell Käringön och Ökrogen. De har många fulltecknade utbildningar i höst och våren 2016 med utbildningar för fartygspersonal, personal på oljeplattformar och vindkraftverk.

Nästa stora investering som har ägt rum att de kör i gång en fartygssimulator ”Nautis DeskTopSimulator” som också är ihop kollad med KrisRisks räddningsledarsimulator ”Rescuesim”. Leverantören av utrustningen, Lars Lundmark från Skyskol AB, berättar att det är den första i världen som kan utbilda med dessa två simulatorer ihop.

– Man kan på bryggan på fartyget inte bara träna navigering och ankomster till hamnar välden runt utan även styra sin insatsstyrka ombord. Via monitorer kan man övervaka larm, stänga/öppna olika sektioner, starta/stoppa läns- och brandpumpar samt att de som övas i insatsstyrkan kan ”gå” runt i båten och se var till exempel rök väller fram.
Här kan övningsledare skapa realistiska övningsscenarion för träning av räddningsledare ombord. Dagens första utbildning med skeppare Kim Billberg och styrman Mikael Brodén på ett rorofartyg som är på väg in till New York. Här började lärarna Mats Mellberg och Niclas Berntsson ganska lugnt men så hände det överraskande intermezzon, En snabb passagerarbåt kommer från babord sida. Väjer hon tro?? Så börjar det ösregn en kraftig dimbank uppstår, Sedan ligger det en båt still i vägen och efter radioanrop har man kommit rätt in i ett sjöräddningsfall personer i vatten en räddningsbåt från ett fartyg kör omkring en uppochnervänd helikopter spärrar vägen. Då bröt svetten ut på de bägge på bryggan. Mikael körde runt höll på att missa infarten till sin kajplats, dimman kom igen, en båt tutade kraftigt bakom när de backade ut igen.
Efter fyra sprängda springtrossar kom fartyget till kaj. För att varit första gången fick dock besättning godkänt av lärarna. Jag fick också prova på att köra RIB-båt i en liten simulator iförd speciella glasögon i engelska kanalen i hårt väder, Inget för personer med sjösjukeanlag bara. En sak som var bra var att efter kapsejsning i den grova sjön med ribben var jag fortfarande helt torr efteråt. I en kontorsstol med tjocka glasögon skedde detta.
Tankar finns att även intresserade besökare, båtklubbar etc. skulle kunna boka sig och få träna på att köra färjor eller RoRo-båtar in i Göteborgs hamn. Den 15 oktober 2015 kommer anläggningen att invigas.

Nästa stora projekt som också skapas är ett övningsbrandhus i tre plan med helt nytt Hightech
Släcksimulatorsystem. Man kommer in i huset med en tung och otymplig brandslang med ett skummunstycke och släcker synliga bränder i rummen men inte med vatten eller skadlig rök utan med laserteknik och ångbildad rök. Det finns även vanliga pulversläckare, utan pulver, men med samma laserteknik. Alltså ett av det senaste inom miljö och säkerhet för utbildning av elever som skall släcka bränder i olika svårighetsgrader.

Detta nya utbildningscentrum på Käringön skapar arbetstillfällen nu när turistsäsongen avtar. Övernattningar, restaurangbesök, småhandel i affären och anställningar av bl.a. lärare ökar livskraften för Käringön, denna lilla enastående ö längst ut i väster mot havet som leder ut i Nordsjön där fisket utgjorde en viktig del under sillperioderna på 1600, 1700 och 1800 talet.

Turismen började etableras på ön från slutet av 1800 talet då Käringöns Hafsbad öppnade ett SPA mitt ut i havet, och idag är det turismen och olika utbildningsverksamheter som driver öns ekonomi framåt.
Text & foto: Gunnar Arwidson

Foto 6 Större passagerabåt på babordsidan. Väjer hon?, kollar på radarn också.
Foto 8 Frihetsgudinnan siktas.
Foto 9, Lärarna för dagen Niclas Berntsson, Ecdisinstruktör och Mats Mellberg Nautiskconsult

Foto 11 Nu börjar det bli trång framför på styrbordssidan ett sjöräddningsfall rakt fram en annan båt och till babord kommer en snabb privatbåt i full fart och väjer ej.
Bild 14 Närmar oss kajplats, dimman lättar.
Bild 15 Niclas Berntsson, Ecdisinstruktör och Mats Mellberg Nautiskconsult vid instruktions- bordet

Foto 17 För dagen eleverna Styrman Mikael Brodén och skeppare Kim Billberg
Foto 18 RIB:en reportern körde i Engelska kanalen (RIB: gummibåt med plastskrov)
Foto 19 Det går att köra RIB en i kontorsstolen också. Förare: Gunnar Arwidson