En superyacht symboliserar det allra dyraste och bästa man kan satsa på inom lyx. På båtmässan i Cannes visades Amer 94 Save the Sea, som är utrustad med ett IPS-system.
Sedan lanseringen 2005 har Volvo Penta IPS vuxit snabbt och funnit många nya marknader för Göteborgsföretaget. Även effektmässigt har drivsystemet vuxit och omfattar idag tre olika så kallade pod-system för dubbel, trippel och quadrupel installation för yachter på 30–00 fot.
Tio år efter introduktionen installeras nya IPS på den hittills största yachten från länderna kring Medelhavet – en Amer Yachts Amer 94 Save the Sea. Med hela 94 fot totallängd och 66 ton deplacement innebär detta en milstolpe för Volvo Penta IPS. Den här yachtens prestanda gör även att andra yachtbyggare kommer att bli intresserade av hur systemet fungerar.
– Volvo Penta IPS är ett väl beprövat och modernt podsystem, som är överlägset inombordare och axeldrift i nästan alla avseenden, säger Barbara Amerio, ägare av Amer Yachts.
– Den nivå av komfort som systemet ger är oslagbar och något vi verkligen har velat kunna erbjuda våra kunder. Men vi behövde en motor med effekt och prestanda att matcha en traditionell installation med axeldrift. En trippel Volvo Penta IPS1200 installation ger den effekt som Amer 94 behöver.
Systemet använder sig av dubbla, motroterande propellrar, joystick dockning och dynamisk positionering för att göra hanteringen av båten så enkel som möjligt. Alla motorsystemen är integrerade och kontrolleras via ett elektroniskt EVC-system.
– Kunder som Amer Yachts börjar nu inse att Volvo Penta IPS passar bra även för superyachter, förklarar Nicola Pomi, ansvarig för Volvo Pentas marina marknad i Italien. Amer 94 drar redan till sig mycket intresse från andra båtbyggare. De är nyfikna på ett så kompakt och kraftfullt system fungera på en så stor yacht.
En installation med IPS gör även att det blir mer plats i båten eftersom motorerna är kompakta och betydligt bränslesnålare än motsvarande axelinstallation. Båtägaren sparar därmed både plats i motorrummet och kan ha mindre bränsletankar.
Den aktuella Amerbåten förlängdes drygt två fot och fick tack vare de kompakta motorernas därmed fem kabiner i stället för fyra.
Även miljömässigt sett är IPS ett bra val för den här båten, som släpper ut 30 % mindre CO2. Tack vare den lägre bränsleförbrukningen har båten 40 % bättre räckvidd, mindre vibrationer och bättre manövrerbarhet,