Tyska MAN presenterar en ny jättelik marindiesel. Det är en V12 på hela 1 900 hk.
Den tyska fordons- och motortillverkaren har premiär för sin nya motor på Cannes båtmässa i september. Den tolvcylindriga V-motorn med 1 397 kW (1 900 hk) heter V12-1900 och är konstruerad att användas på yachter från 100 fot och större. Motorn är helt nydesignad i allt från bränsleinsprutning till kraftöverföring och kylning jämfört med föregångaren, V12-1800.
Den nya motorn är MAN:s mest kraftfulla hittills. Effektökningen från tidigare modell är hela 74 kW (100 hk) jämfört med V12-1800.
Installationsmåtten för den nya motorn är 2 139 mm x 1 153 mm x 1 265 mm (lxbxh), vilket innebär att V12-1900 hamnar inom måtten för MAN Engines ”customary compact size”.
Vikten är 2 365 kg (torrvikt). Som ett resultat av ökningen av effekten har motorn även ett mycket bra vikt effekt-förhållande förutom de kompakta måtten.
Vridmomentet anges till max 6 220 Nm vid 1 200–2 100 rpm, vilket är väldigt mycket. Det ger tillräckligt kraftområde för att kunna hantera stora yachter med säkerhet och med extra kraft i reserv.
Den nya dieseln bygger på en basmotor på 24,2 liter, något som bland annat förklarar det höga vridmomentet. Bränsleförbrukningen i V12-1900 ligger på samma nivå som i föregångaren, det vill säga 190 g/kWh.