31 augusti, 2015

Scania presenterar ny V8 på 1 150 hk

Scanias beprövade bränsleinsprutningsteknik kommer nu även inom marinsektorn. Det senaste tillskottet till Scanias motorprogram för marina tillämpningar använder den beprövade bränsleinsprutningstekniken XPI vilket ger oöverträffad verkningsgrad. Den nya V8-motorn är också den starkaste motorn i serien med upp till 1 150 hk.

Scanias nya och mer kraftfulla marinmotorer använder företagets insprutningssystem commonrail XPI som sedan länge används i Scanias motorer för lastbilar och för industrimotorer.

Svante Lejon är senior teknisk rådgivare inom Scanias avdelning för forskning och utveckling. Han ansvarar bland annat för utvecklingen av tekniska prestandakoncept för industri- och marinmotorer.

– XPI-systemet ger mer bränsle in i cylindrarna på kortare tid, vilket ger högre effekt. Men samtidigt ställs högre krav på filtreringssystem och att bränslet är rent, eftersom systemet är känsligare för partiklar, säger han.

Lejon säger att utmaningarna har inneburit att Scania inte tidigare använt commonrail-tekniken för sina marina lösningar.

– Den bränslekvalitet som krävs för marina applikationer är annorlunda än för lastbilar och industriella tillämpningar. Men filtertekniken har nu nått en nivå som gör det möjligt att hålla prestanda och driftstid på den höga nivå som Scania eftersträvar, säger han.

V8-versionen av Scanias marinmotorer baseras på företagets väl beprövade 16,4-liters V8 för lastbilar. Motorn är den mest kraftfulla i marinsortimentet och kan leverera upp till 1 150 hk vid användning i båtar. Samtidigt som det innebär en ökning i effekt jämfört med den förra generationen har den fysiska storleken av den kompletta motorn faktiskt minskat, vilket innebär att befintliga V8-installationer enkelt går att uppgradera till den nya motorn.

Scanias modulsystem i kombination med företagets Engine Management System (EMS) gör det möjligt att använda samma plattform i olika tillämpningar. En motorlösning kan därmed skräddarsys för helt olika driftsprofiler, utan att man behöver kompromissa.

– Det är delvis tack vare Scanias Engine Management System som kan vi optimera vår motorplattform för så många olika användningsområden. Annars skulle vi vara tvungna att göra en motor som inte var lika bra för alla områden, säger Svante Lejon.