27 augusti, 2015

Agapi 950 med dubbla 300 hk utombordare

Svenska RIB-företaget Agapi har varit skickliga med att lansera nya båtkoncept och nya RIB-modeller. Det allra senaste är denna Agapi 950 med dubbla Yamaha 300 hk på akterspegeln.

Båten har ett stort fartområde för cruisingkörning: 18–40 knop. Bränsleförbrukningen ligger på 2–2,6 l/Nm vid en marschfart på 20–40 knop och enligt Agapi själva planar båten upp i stort sett utan planingströskel.

Toppfarten med de två stora utombordarna är hela 55 knop

Båten visas på Allt på Sjön i Gustavsberg, som är öppen 28–30 augusti.

Så här skrev Båtliv om Agapi 950 i nr 1–15:

Rymlig RIB klarar många behov

Nya Agapi 950 är en mångsidig båt för familjens olika behov. Dessutom har den rejäla fartresurser och är byggd i hög kvalitet.

Starten för svenska Agapi var en 9 m RIB (Rigid Inflatable Boat) som producerades i Kina. Tanken var att ta fram en trailerbar och mångsidig båt för alla som enkelt ville komma ut på sjön och ha ett okomplicerat båtliv.

– Vi skapade Agapi 900 för att fånga ett koncept med det bästa från kabinbåtar. Den skulle ha allt det man behöver för att kunna stanna ute på sjön en helg, säger Agapis grundare Peder Asplund, som tidigare bland annat har haft en större Nord West flybridgebåt.

– Vi hade redan fått smak för RIB-konceptet. Båtens vikt var central eftersom vi alltid hade båten på trailer. Därmed krävs ingen bottenmålning och heller ingen fast båtplats. På köpet fick vi fick ett helt annat och mer flexibelt båtliv än tidigare.

Lillasyster Agapi 750 har varit lite av en säljsuccé med över 30 båtar sålda sedan premiären 2013. Då Agapi nu går internationellt och varvet i Kina inte kunde möta de volymer som krävdes har Agapi flyttat tillverkningen till Polen.

I år har Agapi ingått ett samarbete med polska Delphia Yachts, som nu producerar Agapis samtliga modeller. Det har inneburit en helt ny nivå för både båtkonstruktion och kvalitet, inte minst i detaljerna. Efter att produktionen har flyttat till Polen är både känslan och utförandet i den svenskdesignade Agapi 950 helt rätt.

Båtliv provkörde Agapi 950 utanför Stockholm en kall decemberdag. På akterspegeln satt en Yamaha V8 utombordare på 350 hk. Det är största motoralternativet vid singelmontage och även det mest intelligenta motorvalet.

Toppfarten med V8:an och en fyrbladig propeller är över 45 knop. Bränsleförbrukningen med den här motorn ligger på 1,7–1,8 lit/Nm i marschfarter upp till 35 knop, men därefter går förbrukningen snabbt över 2 lit/Nm när den mäktiga motorn får varva ut.

Den båt vi körde hade en bracket för att ge rätt tyngdpunkt. Bracketen gör även att Agapi 950 kan byggas med samma formar både för utombords- och inombordsmotor, där Volvo Penta D4–300 hk och Yanmar V8 diesel finns som alternativ. För den som vill ha dubbla utombordsmotorer kan båten förses med upp till 2×300 hk. Toppfarten lär då överstiga 50 knop med marginal.

En singelmonterad V8 känns som ett klokt val på Agapi 950. Båten känns lätthanterlig och rörlig i sjön. Den svarar snabbt på gas, accelerationen är bra och båten är smidig och trygg att hantera med goda fartresurser som räcker till för de allra flestas behov.

Ytterligare en fördel med en enda motor är att vikten hålls nere så att båten kan lastas på en trailer. Vid transport vakuumtöms tuberna så att de inte fladdrar i vinden. Vikten är från 2,4 ton med en motor och med trailer från 3,1 ton. Detta gäller tom båt, med fulla tankar kan totalvikten komma över 3,5 ton. Med körkort för tungt släp går det därmed att dra Agapi 950 efter en bil som till exempel BMW X5, Audi Q7 eller Porsche Cayenne.

Navigeringen i en Agapi sköts med iPad och Seapilots navigationsapp. Det känns lite ovant för en förare som är van vid ”riktig” navigator, men det fungerar bra och känns naturligt enkelt tack vare gränssnittet i iPad.

Konstruktionen med ett balksystem i kolfiber gör att båten är både stum och styv. Hela känslan är kvalitet med Agapi 950, som går tyst i sjön.

Agapi använder franska tuber i Hypalon av samma typ som i Goldfish. När båten trailas sugs luften ur och ekipaget håller därmed rätt bredd för att köras på släpvagn.

Liksom på tidigare versioner använder Agapi Flexiteek som standard på däcket. I den här båten har tillverkaren gått över till nya Flexiteek generation 2, som är lättare och inte blir lika varmt i solen som tidigare kulörer.

Vår enda anmärkning gäller förarplatsen, som dock justeras till kommande båtar. Det blir då två nivåer för förare med olika längd. Båten är främst byggd för att sittande förare, som har god sikt både framåt och runt om. De goda sjöegenskaperna medför att föraren spontant sitter ner.

Cockpit är skyddad med en topp, som även den byggs i kolfiber. Båten är försedd med ett stort kapell och ett mindre som täcker förarutrymmet. I kombination med värmare (standard) gör detta att man kan använda båten även när det är kallt ute.

Akter om förarplatsen finns en stor sittyta med plats för upp till åtta vuxna. Utfällbara sittplatser på sidorna kan även användas till sittplatser, kojer eller solbäddar. Akterutrymmet är väl utnyttjat med en smart och rymlig badplattform med sittplatser för den som vill njuta av solen.

Under däck har den här RIB-båten två fullängdskojer för vuxna i fören. Utrymmet kan skiljas av med draperi. Den har också två fullängdskojer midskepps och två extrakojer i sittbrunnen.

Båten är utrustad med spoltoalett. Utrymmet är inte så stort, men en person på 1,90 m kan gå in baklänges och använda den som planerat…

Agapi 950 är en välutrustad båt. Förutom kyl, värmare och pentry ingår bland annat helkapell, power steering, Fusion ljudanläggning och LED-belysning i hela båten.

Priset är från 1,6 Mkr med en motor. Med Yamaha 350 hk V8 kostar båten 1,9 Mkr och med inombordsdiesel stiger priset över 2 Mkr.

Tekniska fakta
Längd: 9,92 m
Bredd: 3,06 m
Djupgående: 0,45 m
Vikt: 2,4 ton
Bränsletank: 300 liter
Vattentank: 80 liter
Fart: 40–50+ knop
CE-klass: C
Personer: 12
Utombordare: 300–500 hk
Inombordare: 300–370 hk
Pris: från 1,6 Mkr
Info: www.agapiboating.com