18 augusti, 2015

Elegant och aggressiv ny Dehler 42

Dehler Yachts har de senaste 50 åren varit synonymt med snabba och väldesignade segelbåtar. Seglingsegenskaperna har alltid varit utmärkande och i kombination med innovativ design har varvet genom året skapat prisvärda segelbåtar.

De senaste lanseringarna på den nya plattformen, Dehler 38 och Dehler 46, har slagit rekord i både säljvolym och utmärkelser. Dessutom har de varit lyckosamma på kappseglingsbanan. Nu lanseras nya Dehler 42 – en båt för extraordinära segelupplevelser på havet.

Som alltid när en ny Dehler designats så är det seglingsegenskaperna som sätts främst, båten skall leverera underhållande aktiv segling. Både för familjen och när båten kappseglas. Därför har Judel&Vrolijk ritat båten tätt ihop med ingenjörerna på Dehler Yachts, där Karl Dehler har varit tongivande.

För att kunna bära mycket segel krävs ett starkt och vridstyvt skrov, detta är byggt med vakuuminjicering och med vinylester/skumkärna. Dessutom är balkarna i Dehler 42 tillverkade av kolfiber – Dehler Carbon cage – vilket ger extra styrka utan att addera vikt.

Vill man lyfta segelegenskaperna ytterligare, då finns Dehler 42 Competition, utrustad med kolfibermast, 6,5 kvm mer segelyta, djup T-köl i bly, Competition-roder, regatta-mantåg, B&G H5000 serie, barberhaul för skotning av focken osv. Ett litet exempel på hur Dehler prioriterar segelegenskaperna, kölen i Competition utförandet är en T-köl i bly på 2,40 m. I fenan finns det hålrum för att tyngdpunkten skall bli så låg som möjligt på kölen. Dehler 42 är därmed en Racer-Cruiser av högsta rang!

Exteriört har båten en aggressiv, men fortfarande elegant, look. Cockpit är optimerad för både kappsegling och familjesegling. Från Dehler 46 kommer de två integrerade plotterplatserna, en vid varje ratt. Nytt för Dehler 42 är också ett designat peke på tillbehörslistan – praktiskt vid landstigning och vid segling med gennaker eller Code O.

Interiören är baserad på Dehler 38 och 46, rymlig, modern, med innovativa lösningar som till exempel Dehler UNI-door för toaletterna ombord.

För att kunna hålla baspriset på en attraktiv nivå – 212 000 EUR – krävs en effektiv konstruktion och byggnation. Tillverkningen av premiumbåten Dehler 42 är modern serieproduktion, precis på samma sätt som man producerar bilar i premium-segmentet.

Det är de utmärkta segelegenskaperna, den innovativa designen byggd med kvalitetsstämpeln ”Made In Germany” som ger Dehler det fina andrahandsvärdet i marknaden.

Det är de utmärkta segelegenskaperna, innovativa designen byggd med kvalitetsstämpeln “Made In Germany” som ger Dehler det fina andrahandsvärdet i marknaden.

Dehler 42 kommer att premiärvisas på Düsseldorf-mässan ”boot 2016” i januari 2016.

Info: www.batverket.se

Tekniska fakta
LOA 12,84 m standard
13,10 m incl. bow sprit
Hull length 12,42 m
LWL 11,50 m
Beam 3,91 m
Draft 2,15 m standard
2,40 m competition
1,98 m shallow
Displacement 9.100 kg standard
8.450 kg competition
9.350 kg shallow
Ballast 2.950 kg standard
2.500 kg competition
3.250 kg shallow
RM @1o 250 kgm standard
230 kgm competition
RM @30o 5.980 kgm standard
5.350 kgm competition
Engine 29,1 kW/39,6 HP
Fresh water capacity approx. 315 l
Fuel capacity approx. 160 l
Black water capacity 35 l
CE certificate A
Mast above WL 19,55 m standard
20,05 m competition
Total sail area 93,0 m2 standard
99,5 m2 competition
Main sail 52,0 m2 standard
55,5 m2 competition
Furling jib (105%) 41,0 m2 standard
44,0 m2 competition
Spinnaker 103,0 m2 standard
125,0 m2 competition
Gennaker 120,0 m2 standard
145,0 m2 competition
I 16,43 m standard
16,90 m competition
J 4,63 m standard
4,63 m competition
P 16,10 m standard
16,60 m competition
E 5,70 m standard
5,80 m competition
Design judel/vrolijk & co
Interior Dehler yachts