11 augusti, 2015

Ny serie Yanmar dieselmotorer med commonrail

Yanmar satsar nu på att modernisera allt fler av sina dieselmotorer för att möta de skärpta miljökraven. På köpet får maskinerna högre vridmoment.

Den första möjligheten att se Yanmars helt nya dieselmotorer på 400–500 hk kommer på båtmässan i Cannes, som hålls 8–13 september. Där visas en förserie av den nya, sexcylindriga 6LY440, som har ett av de bästa vikt-effekt-förhållandena på marknaden. I princip är det Yanmars mekaniska motor 6LY2A som har sålts i tusentals exemplar som har moderniserats med bland annat commonrail.

Nya 6LY440 har en angiven effekt på 440 hk vid 3 300 rpm och är en del av den nya 6LY2-CR familjen med raka sexcylindriga motorer som bygger vidare på Yanmar tradition att producera förstklassiga och kompakta marindieslar. De är, enligt Yanmar, mycket bränsleeffektiva, har låga emissioner samt tyst och lugn gång.

Den nya modellen har ett vikt-effekt-förhållande på 1.7:1 (kW per kg). Detta ger inte bara klart bättre prestanda än föregående 6LY-modeller utan även överträffar även konkurrenterna. Leveranserna av 6LY440-CR motorer tillsammans med samma motor med lägre effektuttag, 6LY400-CR på 400 hk, ska starta i början av nästa år.

Många av detaljerna i den turboladdade 6LY motorn är nya. Den har bland annat ett digitalt styrt common-rail bränsleinsprutningssystem från Denso i stället för de tidigare mekaniska injektorerna. Motorn har även ett nytt system med kraftigare bränsleledningar för att bättre klara av de högre insprutningstrycket för bränslet.

Även cylindertoppen med 24 ventiler är ny, liksom det nydesignade luftintaget och avgasröret för optimal lufthantering och för att uppnå högsta möjliga vridmoment genom hela varvtalsområdet. Hela motorn är dessutom digitalt styrd, vilket gör den idealiska för fly-by-wire.

Förutom den nya, raka sexan har Yanmar även tagit fram flera nya versioner i sin elektroniskt styrda JH-CR serie på 45–110 hk. Även de är försedda med commonrail bränsleinsprutning som möter de senaste miljökraven enligt EPA Tier3 och kommande EU RCD (2017) emissionskrav.

Dessa nya, fyrcylindriga JH-CR motorer har bara funnits på marknaden sedan tidigt 2015. Det är de minsta marindieselarna som erbjuder fördelarna med elektronisk kontroll i stället för mekanisk.

De finns i versioner som sugmotor 4JH57-CR (57 hk), som säljs i kombination med segelbåtsdrevet SD60, och den turboladdade 4JH110 med KMH4A backslag.

Liksom alla nya och elektroniskt styrda Yanmar motorer introducerade sedan 2011 har de här nyheterna alla fördelar från Yanmars Vessel Control System (VCS). Detta plug and play kontrollsystem gör det möjligt att använda Yanmars joysticksystem, som ger fingertoppskontroll vid manövrering och hantering i hamnar.

På båtmässan i Cannes visas även Yanmars storsäljare, V8 commonrail dieselmotorn på 4,46 liter (8LV370Z), som ger 370 hk vid 3 800 rpm. Den visas tillsammans med Yanmars eget drev, ZT370.