10 augusti, 2015

Dieseldrift i tenderbåten i Eddie Jordans yacht

Det blir allt vanligare med dieseldrift även till tenderbåtar på riktigt lyxiga yachter. Eddie Jordan är det senaste exemplet. Han har valt en Williams Jet Tender med en Yanmar diesel.

Anledningen till att allt fler tenders får dieseldrift är att större båtar och fartyg efter en olycka i US Marine för några år sedan enligt internationella regler ska ha ett enda bränsle ombord. Eftersom huvudmaskinerna oftast går på diesel blir det dominerande ombord. På köpet för båtägare längre räckvidd och brandsäkrare motorer.

Ombord på Formel 1-kändisen Eddie Jordans Sunseeker 155 Yacht – ”Blush” – finns en Williams Jet Tender 625. Yachten är mycket välkänd inte minst på chartermarknaden, där den för något år sedan i stor konkurrens var den mest uthyrda yachten i hela Medelhavet.

Williams har arbetat i nära samarbete med Sunseeker för att anpassa Jordans Dieseljet 625. Motorn är en Yanmar diesel, men hur stark motorn är framgår inte av den information vi har fått. Willieans Tender 625 finns med antingen en 180 hk 4BY3 eller en Yanmarmotor på 260 hk, 6BY3.

– Jag behövde en pålitlig tender som går torrt och säkert och valde därför den här tenderbåten, säger Eddie Jordan.

Tenderbåten är designad med silver och isblå färger, som har valts i samarbete med Holmes Interiors. Teamet har också designat båtens garage ombord, inklusive ett system med en enpunktslyft specialanpassad för Dieseljet.

Info: www.williamsjettenders.com