31 juli, 2015

Volvo Penta i ny Riviera 57 Enclosed Flybridge

Australiensiska Riviera har valt Volvo Penta för att utveckla motordelen i sin senaste modell, Riviera 57 Enclosed Flybridge. Båten har Volvo Penta teknologi fullt ut med total integration av motorfunktioner. Båten får premiär på Sydney International Boat Show, som hålls 30 juli till och med 3 augusti.

Företagen har haft ett nära samarbete med över 35 år, trots att Riviera bygger sina båtar på andra sidan jorden. Volvo Penta är dock väl representerat på plats med eget kontor i Brisbane, där Riviera finns.

Riviera 57 Enclosed Flybridge kan förses med inte mindre än tre alternativa framdrivningslösningar. Vid Sydney International Boat Show, som startar den här helgen, är Riviera 57 mässans enda modell med flybridge under 60 fot som erbjuder valfritt axeldrift eller pod (Volvo Penta IPS).

De tre framdrivningsalternativen för den nya Riviera 57 är Volvo Penta IPS2-950, Volvo Penta IPS3-1200 or eller en konventionell axeldrift med D13-motorer. Som standard säljs båten med dubbla Volvo Penta IPS2-950 och D11 dieselmotorer, vilket ger både goda toppfartsegenskaper, lång räckvidd och bra marschfart.

Kunderna kan även välja att uppgradera till den nya generationen av Volvo Penta IPS3-1200 system med kraftfulla D13-motorer eller traditionella Volvo Penta D13 med axeldrift.

Anledningen till att Riviera erbjuder sin kunder tre olika framdrivningssystem är flera.

– För det första väljer vi Volvo Penta för att de tar hand om kunderna över hela världen. Men vi vill också visa att även om axeldrift fungerar väl så är Volvo Penta IPS framtiden. Skillnaden mellan att köra med axlar eller pod drives är enorm, säger Gavin Rooney, Volvo Pentas produktspecialist på plats.

Med Volvo Penta IPS får Riviera 57 även fördelarna från den elektroniska kontrollenheten EVC, inklusive joystickhantering, autopilot, dynamic positioning system (DPS) och farthållare. Systemet omfattar även Interceptor System (IS), som trimmar båten rätt.

Båten är även utrustad med Volvo Penta Glass Cockpit, som gör att all viktig informationen presenteras på snygga och lättlästa skärmar. Med full EVC integration kontrolleras DPS, interceptorerna och båtens autopilot via skärmarna. Glass Cockpit har även integrerats med CZone teknologi för att kontrollera belysning, pumpar, batterier och underhållningssystem på Riviera 57.