10 juli, 2015

Publiksuccé och segling när Stena summerar Stena Match Cup Sweden 2015

För sjätte året i rad var Stena titelsponsor för seglingseventet Stena Match Cup Sweden som hölls förra veckan på Marstrand utanför Göteborg. Stena satsade mer än någonsin på olika aktiviteter och bjöd bland annat på omstripad färja, matchracing i 3D och designprodukter gjorda av återvunnet material.

Stena Match Cup Sweden är Sveriges största seglingsevent och i år var publikintresset enormt med oerhört många åskådare på plats för att följa tävlingarna. Björn Hansen tog sin fjärde raka seger när han besegrade Ian Williams i finalen och med segern blev han också historisk som den ende som vunnit Stena Match Cup Sweden fyra år i rad.

Under seglingsveckan på Marstrand deltog Stenasfären med ett antal olika aktiviteter. Det första som mötte besökarna var den omstripade lokala färjan Lasse-Maja som tillfälligt blivit Stena Marstrandica. I Stena Recylings monter var det fokus på återvinning och man visade upp flera designprodukter som fått nytt liv tack vare återvunnet material. En annan mycket uppskattad nyhet för i år var 3D-glasögonen Oculus Rift, som fanns i Stenasfärens monter. Med ett Virtual-Reality headset fick besökarna möjlighet att uppleva ett actionfyllt äventyr ombord på en matchracingbåt.

Under veckan anordnade Stena även ett stort antal events och seminarier för såväl kunder som partners och Stena Fastigheter passade på att bjuda 600 av sina hyresgäster till Marstrand för att se på seglingarna. Ett populärt inslag under veckan var även Childhood Race, en särskild tävling där ett stort antal artister, sportprofiler och andra kändisar ställde upp till förmån för Childhood.

”Årets seglingsvecka har varit en stor succé på alla plan. Förutom att vi kunde bjuda på ovanligt spännande matchracing i världsklass har det varit en fantastisk folkfest. Det varma och soliga vädret bidrog så klart till att publiktillströmningen var utöver det vanliga, men vi är även mycket glada att så många av våra kunder och egna anställda hade tillfälle att delta,” konstaterar Lena Alvling, Event & Marknadschef Stena Bulk.

”Stena satsade under veckan mer än någonsin på olika aktiviteter och exponering i våra montrar, något som vi så här i efterhand kan konstatera var mycket uppskattat av alla besökande. Dessutom hade vi drygt 1.500 gäster i form av kunder, partners och andra viktiga intressenter vid våra många seminarier,” tillägger Lovisa Andersson, Marketing och Branding ansvarig Stena Metall.

I samband med Stena Match Cup Sweden anordnades även en Instagramtävling. Av många fina inskickade bilder med det gemensamma temat segling valde juryn bifogade foton som vinnare.