Göteborgs hamn förbereder sig för att välkomna Volvo Ocean Races flotta av kappseglingsbåtar och nästa vecka avslutar lagen sin världsomspännande utmaning. Samtidigt finns det en grupp svenskar med särskilt goda skäl att fira ett framgångsrikt genomförande av loppet – GAC-gruppens ledning.
Koncernen GAC Group, som har svenska rötter, har ansvarat för att hantera alla de komplexa logistikkraven i Volvo Ocean Race genom sitt seglingsspecialiserade logistikföretag GAC Pindar. GAC Pindar har levererat all utrustning till tävlingens elva stopp, med hamnar i Afrika, Asien, Australien, Amerika och Europa, sedan racet startade i Alicante i Spanien i oktober 2014.
Det har varit en komplex utmaning som har innefattat att flytta 2 400 ton Race Village utrustning, komponenter, reservdelar och andra förnödenheter för att se till att allting varit på rätt plats vid rätt tidpunkt och fungerat varje dag.
Planering och genomförande
När Göteborgs Race Village öppnar för allmänheten den 21 juni markerar det också målgången för ett tvåårigt logistikprogram för GAC Pindar. Planeringen började mer än ett år i förväg med att GAC & GAC Pindars anställda reste över 30 000 engelska miles för att besöka alla värdhamnar och få god förståelse för de speciella utmaningar som varje plats innebar.
Sedan dess har GAC Pindars anställda arbetat över 21 000 timmar för att garantera ett lyckat genomförande av denna gigantiska uppgift. Varje värdhamn har inneburit unika utmaningar som har krävt individuellt anpassade lösningar. För att klara uppdraget, trots korta tidsfrister mellan varje stopp, har två identiska Race Villages varvats med varandra runtom i världen.
Den invecklade logistikverksamheten förutsatte detaljerade förberedelser för ankomst och avgång i varje värdhamn. Under tävlingen har mer än 100 ATA-carneter utfärdats för import- och exporttullar, och reservdelar till båtarna, värda över $2 500 000 har lagrats på tre olika platser runtom i världen; Auckland, Dubai och Rotterdam, för att ständigt vara tillgängliga.
Till undsättning
Under tävlingen behövde många reservdelar användas för att flera av de sju lagen skulle kunna fortsätta racet.
I slutet av mars bröts masten på Dongfeng Race Teams båt när de närmade sig Kap Horn på väg från Auckland i Nya Zeeland till Itajaí i Brasilien. Laget hade mer än 2 000 nautiska miles till hamnen och hade inget annat val än att använda motorn för att ta sig in till Itajaí där de monterade en ny mast inför nästa etapp av loppet. GAC Pindar hade bara 20 dagar på sig att transportera den 28,6 meter höga masten, värd $345 000, från Dubai till Brasilien. Masten anlände två dagar tidigare än planerat.
När Team Vestas Winds båt skadades efter att ha gått på grund utanför Mauritius i november spelade GAC Pindar en avgörande roll för att teamet skulle kunna slutföra de två sista delarna av Volvo Ocean Race. Team Vestas Winds verkstadscontainers omdirigerades till det italienska varvet där båten byggdes och hjulen sattes i rörelse för att transportera och förtulla material och utrustning från den bärgade båten till varvet.
Triumf och vittnesbörd
GACs koncernchef Bengt Ekstrand, född och uppvuxen i Göteborg, säger: “Genomförandet av Volvo Ocean Race är en triumf för de sju tävlande lagen och för dess organisatörer, och en vittnesbörd om GACs kraft, dess partners och vår globala omfattning och resurser.
“GAC Pindar arbetade outtröttligt med sina anställda på tävlingens olika platser för att kunna garantera leverans av material, oavsett vilka utmaningar som uppstod. Att se båtarna segla in i Göteborg kommer att vara ett stolt ögonblick för alla inblandade.”
Tom Touber, Volvo Ocean Race Chief Operating Officer, tillägger: “Nu när vi nästan har nått slutet av racet så skulle vi på Volvo Ocean Race vilja tacka teamet på GAC Pindar. Eftersom loppet genomförs under extrema förhållanden kontfronteras vi alltid med oväntade utmaningar. Under dessa omständigheter är det viktigt att ha en logistikpartner som inte bara kan hålla sina löften, utan även kan anpassa sitt arbete snabbt och leverera efter nya förutsättningar. Att arbeta med teamet på GAC Pindar har varit en mycket bra erfarenhet. Vi har gemensamt byggt en solid grund och ett ömsesidigt förtroende mellan våra verksamheter. En viktig lärdom är att människorna vi arbetat med från GAC Pindar verkligen har gjort skillnad.”
Volvo Ocean Race-båtarna kommer att anlända i Göteborg den 23 juni och det sista hamnracet äger rum den 27 juni.
Håll dig uppdaterad om alla Race på http://volvooceanrace.com