17 juni, 2015

Bäddat för seglingsdramatik i Göteborg

Team SCA siktar på en ny topplacering och Martin Strömberg hoppas att lokalkännedom kan hjälpa Dongfeng Race Team till en seger i Göteborg. Idag klockan 17.00 startar den sista etappen i Volvo Ocean Race 2014-15 från Lorient till Göteborg.

Abu Dhabi Ocean Racing har så gott som säkrat totalsegern i Volvo Ocean Race 2014-15 och behöver bara ta sig till målet i Göteborg utan att få straffpoäng för att vinna tävlingen.

Det står ändå mycket på spel och det ligger mycket prestige i att vinna den sista etappen. Fyra båtar – Team Brunel, Dongfeng Race Team, MAPFRE och Team Alvimedica – slåss om att ta en plats på pallen.

Martin Strömbergs lag behöver vinna tre poäng på nederländska Team Brunel för att ta andraplatsen. Det hade varit en stor prestation för laget som tävlar med flera kinesiska nybörjare ombord och som inte tippades som ett favoritlag innan tävlingen inleddes i oktober 2014. Sedan dess har laget imponerat, vunnit två etapper och på allvar utmanat de mer rutinerade konkurrenterna.

Efter flera besvikelser i de senaste två etapperna lyckades Dongfeng Race Team ta en tredjeplats i söndagens In-Port Race i Lorient.

– Vi är väldigt laddade, säger Martin Strömberg. Vi har goda möjligheter att få ett bra resultat i den här etappen för vi har fyra killar ombord som är uppväxta i Bretagne där etappen inleds. Det är ett ganska svårt område att segla i med starka tidvattenströmmar. Och som göteborgare hoppas jag kunna ge laget en fördel när vi närmar oss mållinjen.

Enligt Martin märks det att slutet på tävlingen närmar sig och att alla seglare är trötta efter att ha seglat runt jorden och tävlat i snart nio månader. Men han understryker att Dongfeng Race Team vill avsluta tävlingen på topp.

– Vi vill ta tillbaks vår andraplats i tabellen. Att vara som bäst i den sista etappen har varit vårt mål under hela tävlingen och att vinna den sista etappen hade betytt mycket för hela laget. Jag kan inte tänka mig något bättre än att avsluta tävlingen med en seger i Göteborg.

Team SCA vann den senaste delsträckan till Lorient och för svenskbåten gäller det att få ett nytt toppresultat på hemmaplan i Göteborg.

– Etappsegern betyder oerhört mycket för hela Team SCA. Äntligen fick vi ett kvitto på att all träning och allt arbete, både på land och till havs, har gett resultat, säger Team SCA:s Onboard Reporter Anna-Lena Elled.

– Det är med stärkt självförtroende vi seglar sista etappen och vi hade inte kunnat önska en bättre energikick inför de sista sjömilen hem till Göteborg.

Etapp 9 Lorient – depåstopp i Haag – Göteborg (960 sjömil)
Enligt Volvo Ocean Race egna meteorolog kan den sista etappen bli den svåraste sträckan i hela tävlingen och inte bara för att depåstoppet i Haag kan skaka om oddsen.
Den korta seglingen kommer att vara väldigt intensiv med mycket kustnära segling, passager genom sjötrafiksträckor, starka strömmar och både lätta och hårda vindar. Och tröttheten hos seglarna efter att ha tävlat i nästan nio månader kommer att vara påtaglig.
Etappen inleds med segling längs med Bretagnes kust och spel med tidvattnet. Sedan måste båtarna hålla koll på trafiken i Engelska kanalen innan de kommer till Haag där de gör ett depåstopp.
Efter depåstoppet väntar Nordsjön med hinder som oljeriggar och vindkraftverk. Det nyckfulla vädret i området kan leda till aggressiva strategier innan båtarna ger sig in i Skagerrak och Kattegatt under spurten till Göteborg.
Båtarna beräknas nu nå Göteborg 22-23 juni och detta kommer att uppdateras löpande på www.volvooceanrace.com
Vad händer i Haag?
Haag räknas som ett depåstopp och under etappen delas det bara ut poäng när båtarna kommer till Göteborg. Det lag som korsar mållinjen först i Haag kommer att lämna Haag från klockan 12 och framåt den 20 juni. Den tid som skiljer de övriga båtarna över mållinjen i Haag kommer att vara samma tidsskillnad som bestämmer när de får lämna Haag.
Under det enda depåstoppet i Volvo Ocean Race finns det regler för vad lagen får göra när de är i Haag. Samtliga båtar måste vara kvar i vattnet men besättningarna får gå i land. Alla eventuella reparationer som görs på båtarna måste göras av de seglare som deltar i etappen och de får bara använda material och reservutrustning som tagits med ombord för etappen i Lorient.