Nu kommer det mer information om den dieselutombordare som Mercury Racing presenterade i förra veckan. Det är en 3,0 liters V-6 diesel, som producerar 175 hk vid propelleraxeln. Den delar 95 procent av delarna med en bensinmotor och har – vilket är mycket ovanligt – mindre vridmoment än bensinaren byggd på samma motorblock.
Den nya motorn är avsedd för den amerikanska marknaden. Den saknar CE-godkännande och möter. Enligt de uppgifter vi har sett, inte de europiska kraven för varken buller eller emissioner. Därmed är den i princip ointressant för den svenska och europeiska marknaden.
Lägg därtill att den förväntade livslängden antas vara under 200 timmar så minskar intresset dramatiskt. Det kan jämföras med den svenska dieselutombordaren från OXE Diesel, som är på 200 hk men har många gånger längre livslängd.
I princip är den nya motorn därmed en uppgraderad Optimax. Det är inte heller en ”riktig” dieselmotor eftersom förbränningen sker med hjälp av en gnista. I en traditionell dieselmotor exploderar som bekant bränslet på grund av hög kompression.
En av de främsta anledningarna till att det nu finns dieselutombordare på runt 200 hk är en olycka i USA:s flotta 1995. En brand i en bensinmotor gjorde att alla de amerikanska militärfartygen från och med 2010 skulle vara fria från bensintankar och bensindrivna motorer.
Den nya Mercurymotorn har ett tvåstegs, direktinsprutat system med tändstift. En Propulsion Control Module (PCM) med mikroprocessor styr förbränningen. Motorn, som är på 3,0 liter, har en annorlunda topp och high-performance cylinderfoder.
Mercurymotorn ger 1745 hk (131 kW) vid 5000–6000 rpm. Den är vattenkyld och har en 60A generator. Utväxlingen är 2:1 och riggen 25 tum. Den finns även med motroterande propellrar för dubbelmontage. Vikten är 235 kg.
Lars-Åke Redéen