Klockan 20.00 svensk tid gick startskottet för den sjunde etappen av Volvo Ocean Race 2014–15 från Newport till Lissabon. Nu väntar en kall och intensiv resa över Atlanten där Martin Strömbergs Dongfeng Race Team siktar på att ta in fler poäng på totalledarna Abu Dhabi Ocean Racing.
Abu Dhabi Ocean Racing har inför etappen ett försprång på sex poäng före Dongfeng Race Team som ligger tvåa. När Strömbergs lag vann den senaste etappen till Newport reducerade de poängskillnaden men för att vinna Volvo Ocean Race måste de fortsätta få toppresultat och hålla Abu Dhabi bakom sig med flera båtar emellan.
– Det känns riktigt bra i laget, säger Martin Strömberg. Vi kommer köra vårt eget race och vi har allt att vinna. Pressen ligger på Abu Dhabi som kan tappa sitt försprång och egentligen är det de som har kniven mot strupen.
Dongfeng fick en bra start i Newport och låg tvåa bakom MAPFRE och framför trean Team SCA när fältet gav sig av mot öppet hav. Väderprognosen säger att det första dygnet blir lugnt och att vinden kommer öka i morgon kväll.
Etappen till Lissabon är 2 800 Nm lång och kortare än de tidigare delsträckorna. Seglarna kommer att möta tuffa förhållanden och kyla i norra Atlanten innan de går i mål runt 24 maj.
Under de fem veckor som är kvar tills Volvo Ocean Race når slutdestinationen Göteborg ska tre etapper avgöras och sammanlagt återstår en tredjedel av poängen att slåss om.
Nästa etapp till Lorient, Frankrike startar den 7 juni. Den sista etappen inleds 16 juni och på vägen till Göteborg görs ett 24 timmar långt depåstopp i Haag, Nederländerna. Båtarna väntas nå Göteborg den 21 juni och detta kommer att firas med en veckolång folkfest i Frihamnen i hjärtat av staden.
Etapp 7 Newport – Lissabon (2 800 Nm)
Nästa stopp för Volvo Ocean Race är Europa och våren är den snabbaste perioden att korsa Atlanten. Seglatsen till Europa har visat sig vara full av risker i tidigare upplagor av Volvo Ocean Race. 2006 spolades den nederländska seglaren Hans Horrevoets på ABN AMRO TWO över bord under etappen och återfanns livlös i vattnet av ett motståndarlag. I samma etapp skadades Movistar så illa att båten sjönk, men då klarade sig samtliga seglare.
Ett antal faktorer kommer att sätta sin prägel på den 2 800 Nm långa delsträckan.
Lågtryck i västra Atlanten kan innebära att båtarna möter kalla vindar från nordöst direkt efter starten. Golfströmmen kan återigen spela en roll och även om den flyter österut från Newport ändras den konstant med lokala strömmar som lagen måste hålla kolla på.
Båtarna kommer att segla i norra Atlanten där isberg från Grönlands västkust driver söderut. Information från myndigheter som övervakar isberg ligger till grund för de banavgränsningar som skapats för att hålla båtarna säkra från just isberg.
Efter att de passerat dessa virtuella avgränsningar på sjökortet kan ett högtrycksområde med lättare vindar stå i vägen närmare Lissabon. Frågan blir om man ska segla runt området norrut med högre fart, kämpa sig genom området i mitten eller ta sig runt det i mötande vind söderut.
Målgången i Lissabon är beräknad till 23–25 maj.