Idag är det Kristi Himmelsfärd. Solen skiner över stora delar av landet, båtklubbarna sjösätter i full fart och båthandlarna har öppet med extra provkörningar. Då slår även Kustbevakningen till med fartkontroller.
I Karlskrona låg KBV redo för att mäta farter redan på morgonkvist. Solen flödade, men det var ont om arbetsuppgifter eftersom båtfolket sjösatte sina båtar och sedan puttrade iväg till hemmahamnen.
Hur det är med myndighetens bevakning på andra platser vet vi inte. Men att inleda båtsäsongen på en helröd dag (dubbel ersättning) är knappast något särskilt trevligt sätt att starta varken båtsäsongen eller samarbetet på sjön.
Lars-Åke Redéen
Kommentarer
Mycket förvånad att Båtliv ifrågasätter KBVs arbete och propagerar för laglöshet under pingsten. Speciellt som man samtidigt insinuerar att KBV skulle agera efter privatekonomiska skäl. Knappast något bra sätt att arbeta för ömsesidig respekt ute på havet.
Ja du Nisse – hur rätt Redéen har kan du även läsa här:
http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/item/22-arizona
Hoppas båten deras sjunker…
Kustbevakningen har inte bara fortkörning att kontrollera utan sjöfyllan och sjöfylleriet som tilltar kraftigt en sådan här dag. Det nya är också avföringskontrollen så inte seglarna släpper ut kloakvatten.
Olle, du menar 0,2-promille-"fylla"? Ja – det är väl det de kan ägna sig – jaga problem som inte finns tillsammans med polisen och tullen. Kloakvatten – säg det till färjorna och de som tömmer pottorna ut i sjön – helt lagligt. Sila mygg och svälja kameler. Så uppfinner man sysslor till folk som annars skulle vara på AMS eller skyddad verkstad.
Det har sagts många gånger tidigare men tål att upprepas: KBV är Sveriges onödigaste myndighet. Dom behövs helt enkelt inte. Deras ansvar kan fördelas på andra myndigheter och organisationer med kompetens att genomföra uppdragen. Samt kunskap och omdöme att välja sina insatser. Sjöpolisen, brandförsvaret och sjöräddningen.
Undrar lite…
"Båtliv propagerar för laglöshet"
Hur? Snarare ifrågasätter onödiga kontroller till ofantlig kostnad för skattebetalarna.
"Knappast något bra sätt att arbeta för ömsesidig respekt ute på havet."
Nä, det är väl just den insikten KBV saknar, även enligt ovan.
"Seglarna släpper ut kloakvatten"
…och bli jagade – medan kryssningsfartygen släpper ut allt (!) lagligt i våra vatten.
"utan sjöfyllan och sjöfylleriet som tilltar kraftigt en sådan här dag"
Fråga 1: Är sjöfyllan och sjöfylleriet två olika saker?
Fråga 2: På vilket sätt tilltar "sjöfylleriet" en sån här dag?
Fråga 3: Vilka fakta bygger du det på? Jag frågar för fakta finns inte.
Magnus: Det skulle nog bli dyrt. Sjöpolisen finns idag bara på två ställen, och skulle behöva förstärkas med både båtar och manskap för att täcka hela Sverige. Brandförsvaret har i stort sett inga båtar alls. Sjöräddningen (SSRS) har inga möjligheter att nödbogsera större skepp, eller ta hand om större utsläpp. Fiskeriövervakning och miljöövervakning skall också lösas. Att istället som idag samordna alla dessa aktiviteter i en organisation är nog effektivare och billigare än alternativet.
Bengt: Det ser ut som Båtliv propagerar för laglöshet efter som de motsätter sig närvaron av de som övervakar så att lagen följs.
Sedan kan jag tycka att det är bra att de är ute just idag, det är inte helt ovanligt att nyisatta båtar krånglar och behöver assistans, och att då hjälpa till är en av KBVs uppgifter.
Du är en pajas Nisse!
KBV hjälper inte till om inte liv är i fara. De tittar på och skiter i det som händer. Talar av egen erfarenhet.
SSRS är det som gäller om man behöver hjälp.
Och:
"Att istället som idag samordna alla dessa aktiviteter i en organisation…"
Du menar att Sjöpolisen och sjöräddningen är nedlagda alltså?
Ge KBV’s anslag till sjöpolis och sjöräddning – och lite stöd till SSRS så har vi ett fungerande skydd på vattnet.
Och ang miljöarbetet så friterar jag i stort sett i mer olja än KBV lyckas ta upp.
Och till sist: med de nya miljardbåtarna har KBV möjligheten att bogsera (i storm som de är till för) men kommer aldrig få den kunskapen som krävs.
När de övar får de inte ens över en tross – trots att det är bleke…
Bengt: Men sjöpolisen finns bara i Göteborg och Stockholm. SSRS har bara mindre räddningsbåtar. Det kommer kosta stora pengar att ändra på detta. Och det är mer än detta som KBV gör, saker som miljö- och fiskeriövervakning. Det skall också lösas. Men jag upprepar mig.
KBVs resurser för miljöräddning är en försäkring om något skulle hända. Som tur är har det inte hänt något större på länge i svenska vatten. Så jag är mycket glad att de inte har haft några större mängder olja att ta och visa upp.
KBV kan nog mycket väl behöva träna mer, men de har nödbogserat båtar redan. Det finns ingen anledning att ljuga om det.
Bengt: Och att KBV bara hjälper till i om det föreligger fara är för att vi har förbjudit dem att göra det – de får inte konkurrera med kommersiella företag som erbjuder bogsering etc. Om det är bra eller dåligt kan diskuteras.
De har inte bogserat båtar som miljardfartygen var tänkta för. Punkt. Och, som sagt, skulle de prova det skulle de inte klara det.
Att sjöpolisen bara finns i Göteborg och Stockholm – ja… när resurserna slängs på KBV istället blir det lätt så.
Försäkringar är ju bra – men inte om premien överstiger värdet av räddningen…
Nisse? KBV-Nisse på Utö?
Du låter och debatterar i alla fall som en anställd…
Med andra ord: Hjärntvättad.
Alldeles nyss skrev du ju att det var det som var bra med KBV? Mållös…
Bengt: Och du låter som en gammal skärdgårdsbo som lever kvar i smuggelromantiken och en nedärvt hat mot KBV…
(Nej, jag jobbar inte för KBV.)
Skärgårdsbo ja. Men det kanske är vi som märker att KBV har förändrats till det sämre också.
Tidigare fanns det inte så något nedärvt är det inte!
Nisse, knip igen din jävla käft nu din förbannade kverulant, du har antagligen aldrig haft en båt eller så är du en sån där jävla parasitkustbevakare. Det som skett på sjön de sista åren är en fullständig katastrof för alla inblandade utom för KBV. Så här ordnar dom jobb åt sig själva i Sundsvallstrakten.
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/kustbevakare-smet-fran-batkrasch
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/foraren-smet-efter-batolycka_8341628.svd
Sök på google på kustbevakare selångersån
Mannen som var/är styrman på KBV005 lämnade olycksplatsen full och med allvarligt skadade människor och infann sig själv hos polisen dagen efter av någon anledning. Han dömdes senare till några dagsböter för att han smet från olycksplatsen. jobbet fick han ha kvar. Locket lades på !
Här ses samme man i sin myndighetsutövning !
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/hastighetsbegransningar-ska-stoppa-fartsyndare
Jävla typer.
Bengt: Kustbevakare har vi haft sedan 1600-talet, och så gammal tror jag inte du är.
he-he, du är ju lika bra som Romson i en debatt.
LÄS! Tidigare fanns inte föraktet… Det har kommit under de senaste åren när KBV har bytt attityd.
Tidigare ville de samverka med båtfolket – nu vill de bara motverka.
Bengt: Det är kanske du som skall jobba på dina syftningar? Står fast vid min beskrivning ovan, tycker fortfarande den känns rätt.
Jag förstår att du tycker den känns rätt. Svårt att argumentera mot troende och betalda.
Men du talar mot dig själv, ideligen.
Bengt, du är ute och cyklar. Ordentligt. KBV hjälper inte människor i nöd? Skitsnack.