Ett körkort och åldersgräns för vattenskoter kommer allt närmare. Detta efter ett besked i riksdagen på onsdagen.
Efter riksdagens omröstning står det klart att ”Regeringen bör arbeta för åldersgräns och förarbevis för vattenskoter”. Riksdagen går därmed till stora delar emot EU, båtbranschen och båtorganisationerna, som alla hävdar att en vattenskoter är en båt och bör behandlas därefter även i Sverige.
I riksdagens eget protokoll står det så här:
”Det blir allt vanligare med vattenskotrar, som kan orsaka olika typer av problem. Vattenskotrar har starka motorer och kan köras i höga hastigheter på grunt vatten. De ger upphov till störningar och buller som bland annat kan påverka fågellivet i känsliga områden. Riksdagen uppmanade därför regeringen i ett så kallat tillkännagivande att arbeta för att införa åldersgräns och förarbevis för att köra vattenskoter.
Riksdagens tillkännagivande gjordes i samband med att utskottet behandlade motioner från allmänna motionstiden 2014 om sjöfartsfrågor. Riksdagen sa nej till övriga motioner.”
Kommentarer
Jag skrev till Trafikutskottet innan den obefintliga debatten där beslutet togs och påpekade ett antal direkta falsarier när det gäller de vanliga mantran runt vattenskotrarnas brist på existensberättigande. Samma dag hade en skoter vält och tre hamnade i kallt vatten:
Till Trafikutskottet
Det är ledsamt att när man får en känsla av att vissa politiker i princip inväntar en olycka så det snabbt skall finnas en ny anledning till restriktioner och förbud. Denna gång att en skoterfamilj vält och hamnat i mycket kallt vatten. Trots den stora mängden farkoster är det få olyckor på vattenskoter genom åren (källa Transportstyrelsen) och det finns ännu inget som talar för att ett "körkort" skulle vara till någon nytta. I så fall bör ni ju genast titta på körkort för Kajaker för det är fler som dött i sådana olyckor än med vattenskoter under de sista 5-6 åren.
Sedan dessa svepande påståenden om vattenskotrar: Citat från er release: Vattenskotrar har starka motorer och kan köras i höga hastigheter på grunt vatten. De ger upphov till störningar och buller som bland annat kan påverka fågellivet i känsliga områden.
Ja det är starka motorer men en vattenskoter kan absolut INTE köras i höga hastigheter på grunt vatten. Det skulle allvarligt skada skotern. Detta vet förare och hela branschen. Speglar era rådgivares totala brist på kunskap.
Sedan detta eviga mantra om buller. Moderna vattenskotrar är normalt klart tystare än vanliga motorbåtar. Att överhuvudtaget ta till detta argument när vissa så kallade "amerikabåtar" som VERKLIGEN bullrar får fortsätta finnas till utan restriktioner är fånigt. Därtill när det gäller fågellivet är numer en gängse uppfattning att en tyst kanot som paddlar nära vass och strandlinje skrämmer fåglar mer än vanligt båtliv – inklusive vattenskoter. Till saken hör även att dessa "starka motorer" uppfyller de strängaste (California) emissionskrav och är alltså renare än nästan alla andra båtmotorer på marknaden.
En vattenskoter (sittmodell) är inget annat än en båt och bör inte omfattas av andra regler än vilken annan motorbåt som helst. Det är också uppfattningen hos sakkunniga inklusive Professor i Sjörätt, Hugo Tiberg vid sjörättsinstitutet i vid Stockholms Universitet. Vad som är ett tämligen rationellt krav – som då avviker från andra båtar – är obligatorisk anpassad kraftig flytväst då man likt en kanot lättare kan ramla i vattnet. Det är också en vanlig bestämmelse i vår omvärld.
Många sakkunniga, båtbransch, båtorganisationer och individuella utövare ser med oro på att det införs alltfler lagar och restriktioner för bl.a. båtlivet utan saklig grund och snarast baserat på tyckande o/e så kallade "populism". Man anar en dust av svensk "jante" därtill när falska påståenden matas ut så att man sedan "gott" kan "klämma åt" XYZ. Vore klädsamt om debatt och sedan eventuella beslut verkligen baserade sig på fakta i denna fråga. Det finns kunskap att luta sig emot.
Med Vänlig Hälsning
Jim Huzell – 62 år och skoterförare