8 april, 2015

Elegant hybridyacht med vattenjet och eldrift

Silver Wind är namnet på en helt ny yacht från International Shipyards Ancona (ISA) i Italien. Under hennes fartfyllda yta döljer sig en kombination av dieseldrift, vattenjet och eldrift.

Det här är det välkända varvets allra senaste yacht och den största i företagets serie med ”Sport line”. Dessutom är det en riktigt snygg yacht med eleganta linjer. För exteriören svarar Andrea Vallicelli medan Nuvolari Lenard står för interiören.

Det är inte många yachtägare som beställer så avancerad och modern teknik som den här 43,63 m långa yachtens ägare har gjort. Genom att använda vattenjet och dieselmotorer samt eldrift kan han välja mellan att plana i 32 knop och att glida fram ljudlöst utan miljöpåverkan i åtta knop.

Generatorerna har dessutom varierbart varvtal, vilket är en ny teknologi i yachter. Ombord finns dessutom den mest avancerade navigationsutrustningen med I-Bridge, AIS och djupdata. Troligen är det här världens mest avancerade yacht i sitt slag idag.

Ägaren har en annan yacht från samma varv, en 51 m deplacerande båt för världsomsegling. Den här yachten är mer tänkt att användas i ”hemmavattnen”, det vill säga Medelhavet…

Utrymmena ombord är strikt uppdelade för ägare med gäster och besättning. På huvuddäck finns salong, middagsutrymmen och ägarkabin med utsikt föröver. Runt det rymliga matbordet på huvuddäck finns plats för tolv gäster.

Om det blir långtråkigt att titta på Medelhavets blåa böljor finns en mängd alternativ. Yachten har, förutom diverse solutrymmen och barer, även ett system för service som hanteras med en iPad. Servicesystemet är designat Videoworks och integrerar all ljud- och ljusutrustning ombord. Hela yachten kan övervakas med iPad, från båtens Apple TV, till et kalejdoskop och iTunes, ljus- och ljud överallt etc.

Ägaren är ytterst känslig för ljud. Därför har båten ljuddämpande utrustning av olika slag, bland annat fyra mikrofoner som aktivt hjälper till att dämpa ljud i ägarkabinen.

Varje badrum och duschutrymme ombord har sitt eget mosaikgalleri och på väggarna hänger dyrbar konst från italienska konstnärer. Här finns också paneler klädda med tyger från Hermès och annat av livets riktigt goda.

Mellan besättningens kojer finns utrymme för båtens tender, en 5.,5 m Castoldi RIB. Här finns också andra leksaker; två vattenskotrar med mera.

Silver Winds vanliga framdrift sköts med kraft från två stycken MTU dieselmotorer, som driver vattenjetaggregat från svenska Kamewa genom särskilda backslag. Till systemet är även kopplat till motorer från Siemens, som kan försörja vattenjetarna när huvudmotorerna är avslagna.

Med MTU-motorerna når Silver Wind en toppfart på 32 knop och en marschfart på 26 knop. Med eldrift är det tyst kryssning i åtta knop som gäller. Dieselgeneratorerna drar då ”endast” 91 liter per timme.

Tekniska fakta:
Längd: 46,3 m
Bredd: 9,5 m
Djup: 2,95 m
Deplacement: 400 ton
Motorer: 2 x Caterpillar 3512B DITA SWAC
Fart (Max/Cruise): 17,5 knop/15 knop
Räckvidd: 4 500 Nm vid 12 knop
Ägare och gäster: 12
Besättning: 9
Tender: 1 x 5,5 m Castoldi
Konstruktion: Stålskrov; överbyggnad i aluminium
Konstruktion och design: Baglietto; Francesco Paszkowski Design
Interiör: Francesco Paszkowski Design; Margherita Casprini
Byggare: Baglietto, 2014

Bilder: Jeff Brown/Mark Sims / Boat International

Info: http://www.baglietto.com/