8 april, 2015

Första provbåten i lättviktsstål testad

Den första båten byggd av Swedish Steel Yacht (SSY AB) i Gävle är sjösatt och provkörd. För att projektet med serietillverkning ska bli verklighet behovs 70 Mkr, enligt en artikel i Ny Teknik.

Swedish Steel Yacht har fått stöd (2013) av Energimyndigheten på 4,6 Mkr för att genomföra byggandet av en arbetsbåt till sjöräddning, lots, polis, försvar etc. Idén som blev ett projekt startade 2011 av familjeföretaget, bestående av Håkan och Petra Rosén samt sonen Rasmus.

Båten byggs i en lättviktskonstruktion av Sandviks rostfria stål, 2507. Drivlinan kommer bestå av en laddturbinlösning (microturbin) från Marin Hybridteknik och batterielektriskt framdrivningssystem från Echandia Marine.

Att bygga båtar i rostfritt är sällsynt men inte unikt. Däremot är fördelarna med rostfritt flera. Den första protypbåten, den 10,5 m långa Elvira, är en lätt konstruktion tack vare att den är byggd i 1,6 mm höghållfast stål. Enligt konstruktören är materialet så glatt att det inte behöver bottenmålas på många år.

Båten väger 4,5 ton, ungefär samma som motsvarande konstruktion i kolfiber, men lättare än om båten hade byggts i aluminium.

– Det är underligt att ingen har kommit på att bygga båtar så här tidigare. Idén är jättebra och kan bli en ny industristandard för båtar. Jag har inspirerats av vikingarnas snabba träbåtar med skrov som sviktade för att ta upp stötarna, säger Håkan Rosén till tidningen Ny Teknik.

Företaget har idag endast en provbåt. Ingen båt har sålts till konsument. Priset beräknas till cirka 3 Mkr för en fritidsbåt byggd enligt Håkan Roséns konstruktion.

Info: www.ssy.se