30 mars, 2015

Miljö och kommunikation i centrum på Båtriksdagen

Miljö och kommunikation var två av de viktigaste frågorna vid Svenska Båtunionens Båtriksdag (årsmöte), som hölls i Helsingborg 28–29 mars. Ett av resultaten kan bli en miljöcertifiering av båtklubbar landet runt.

Sedan flera år har Svenska Båtunionen delat ut pris till Miljöbästa Motorbåt och Segelbåt på båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Detta kommer troligen att förändras till att bli ett mer generellt miljöpris till en båt, ett tillbehör eller någon annan produkt eller tjänst för båtlivet.

Anledningen är både att båtmarknaden och båtförsäljningen har förändrats snabbt och att det idag finns ett betydligt större utbud av miljömässigt bra produkter för båtlivet. Så var dock inte fallet när priset instiftades för snart tio år sedan.

Miljöcertifiering av båtklubbar kan bli verklighet efter en motion till Båtriksdagen från Södra Roslagens Båtförbund. De vill i sin motion att informationsmaterial tas fram till både båtklubbar och båtägare för ett kommande certifieringsprogram.

SBU:s styrelse håller med och ville i sitt svar till motionen medverka till att ta fram ett kontrollsystem för en frivillig miljöcertifiering av båtklubbar.

Information och transparens var i fokus för en motion från Gästriklands Båtförbund. De vill att Unionens kommittéer löpande ska informera båtförbundens ombud i aktuella frågor.

Båtriksdagen gick helt på motionens förslag, som bland annat innebär att en plan ska tas fram för att samverka på ett djupare plan än idag.

Båtriksdagen beslutade också om hur SBU:s långsiktiga mål ska se ut i en reviderad verksamhetsplan för 2015. I den beskrivs bland annat hur SBU ska medverka till långsiktiga mål för ett båtliv med livskvalitet och hur SBU med sina över 170 000 medlemmar bör vara en naturlig samarbetspartner i alla frågor som rör svenskt båtliv.

Vid de sedvanliga valen utsågs Bengt Gärde från Lidingö Båtförbund till ordförande för en ny tvåårsperiod.
Lars-Åke Redéen

Bildtext:
Den nyvalda styrelsen för Svenska Båtunionen. Fr. v. Rein Lillesaar, Smålands Båtförbund, Lars Afzelius, Västkustens Båtförbund, Christer Friedh, Blekinge Båtförbund, Harald Mårtensson, Östergötlands Båtförbund, Bengt Gärde (ordförande), Lidingö Båtförbund, Lasse Carlsson, Västkustens Båtförbund, Karl-Axel Wennerstrand, Vänern Väst Dalslands Kanals Båtförbund, Kristian Ehrling, Lidingö Båtförbund, och Kjell Holst, Skånes Båtförbund. Saknas på bilden: Kenneth Svensson och Christer Olsson, båda Saltsjön-Mälarens Båtförbund. Foto: Lars-Åke Redéen, Båtliv.

Kommentarer

NN 20:16:30 2015-03-31

Det skulle vara intressant med ett referat av diskussionen runt motionen om ställningstagande till sjöfyllerilagstiftningen och vad som beslutades i ärendet.

Nisse 19:31:30 2015-04-02

@Mugge Bigge: Och inte en enda kvinna! Så fotot är en bra illustration på rekryteringsproblemet i båtlivet, både av orsaken och konsekvensen…

Kalle 22:32:41 2015-04-02

Medelåldern är 70+. Samtidigt är det ett kompakt motstånd mot att släppa in nya och yngre talanger. SBU drivs som en gammal herrklubb. Alla som utmanar PRO-gänget marginaliseras och moderniseringen lyser med sin frånvaro. I en vanlig förening är valberedningen nyckeln till föreningens utveckling. Inom SBU styrs valberedningen av styrelsen. Lycka till med nyrekryteringen och moderniseringen…!

Olof Malmlöf 23:45:52 2015-04-03

Protokoll borde väl finnas på SBU’s hemsida snart? Få motioner och därtill av usel kvalitet …

RM 19:00:30 2015-04-04

Och nu har trollen även hittat till Båtliv. Borde ha ett forum med inloggning!!!

Nisse 23:36:50 2015-04-04

Så kritik mot sammansättningen av den nya styrelsen är utanför det tillåtna? Verkar vara väldigt högt till tak inom SBU.

Palle 11:49:20 2015-04-08

" I en vanlig förening är valberedningen nyckeln till föreningens utveckling. Inom SBU styrs valberedningen av styrelsen."

I SBU, som i alla demokratiska föreningar, väljs valberedningen av årsmötet (Båtriksdagen). I det valet deltar inte styrelseledamöterna.

Ola 14:40:39 2015-05-04

Båtlivets hetaste fråga kvarstår – promillelagen på sjön.
2014 biföll SBU Sörmlands båtförbund att arbeta på att få till den utlovade utvärderingen. 2015 så skickade Peter Myrman Södra Roslagen båtförbund in en kontraproduktiv motion, dvs att den världsunika morallagen ska vara kvar.

Vad gäller nu?

Ola 14:42:48 2015-05-04

http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/artiklar/item/91-sbukupp

Lars 16:12:08 2015-05-04

Hej Ola!
Hittar ingen motion från Sörmlands båtförbund 2014 om utvärdering av promillelagen. I år beslöts i demokratisk ordning att utifrån gjord utvärdering av lagen avgöra hur SBU fortsättningsvis ska agera.
Det uttalande som SBU gjorde 2012 gäller fortfarande.

Arvid 16:27:05 2015-05-04

Det vore toppen med både föryngring och mängder med tjejer och kvinnor. Hur gör vi? Har ni villiga kvinnor till styrelserna i våra förbund, så meddela detta. Det är bara båtklubbar och förbund som får nominera kandidater till unionsstyrelsen. Det har funnits ett antal yngre män och kvinnor invalda, men som tvingats sluta p g a arbetsskäl, tyvärr! Tror inte att SBU är särskilt unikt i detta sammanhang. Men vi måste bli bättre på att hitta smarta arbetsmetoder som medger att även betydligt yngre medlemmar hinner jobba ideellt med något som man tycker är kul

Nyfiken 17:05:37 2015-05-04

@Lars: Och vad sa man 2012?

Ola 17:57:11 2015-05-04

Hej Lars, stort tack för svaret. Du har rätt, 2012.
Jag får tyvärr signaler via min sajt alltom02promillepasjon.se att krafter försöker verka för att SBU ska lägga ned saken. Bland annat så skriver ju BÅTLIV inte ett knyst om saken längre. SBU´s Peter Karlsson jobbade innan på SWEBOAT och då uttalade sig vara för lagen utan att nämna på vilka sakliga grunder.
Jag har en teori att 3 personer inom SBU och på nyckelpositioner under Gärde försöker underminera frågan där Peter Karlsson är en av dem, Peter Myrman en annan. Den 3e gissar jag mig till kan vara chefsredaktören som svarar mig mycket korthugget. Spekulationer av mig, ja, men jag tror jag har rätt och törs därför sticka ut hakan. och jag har ingen prestige, kan be om ursäkt om jag har fel men hittills har ingen krävt en sådan under alla år jag jobbat med detta.

@Nyfiken.
Jag har en skärmdump, men skriver av vad som sades 2012 Båtriksdagen:
Beslut i korhet.
Onödig promillelag.
SBU´s styrelse ska arbeta vidare för at får en ändring av sjöfyllerilagen till stånd.
Detta beslutade Båtriksdagen efter en motion från Sörmlands Båtförbund.
Båtriksdagen ställde sig bakom detta uttalande:
SBU, samlad i Stockholm till sin årliga Båtriksdag, kräver att regeringen utvärderar följderna av den till sommaren tvår år gamla sjöfyllerilagen, den så kallade 0,2 promillelagen.
SBU har idag 170 000 båtägare som medlemmar över hela Sverige.
Unionen konstaterar i sitt uttalande att den nya lagen uppfattas som integritetskränkande.
SBU anser att lagen ska anpassas till gällande lagar för övriga nordiska länder.

I höst ska civilutskottet igen ta upp frågan. I förra CU så var samtliga partier överens, beslutade att ”regeringen ska noga följa frågan”. Men man sade inget om – vilken regering? Det kom ett val och vi fick en ny regering.
Att då SBU’s ”skyltfönster”, tidningen BÅTLIV, ska lägga locket på inför något så viktigt som i höst
säger åtskilligt. SBU inofficiellt verkar ha gjort en U-sväng och därmed följer inte SBU vad man beslutade. Citat” SBU´s styrelse ska arbeta vidare för att få en ändring till stånd…”.
För var syns det arbetet?
detta arbete är verkligen av vikt även när nu Norge nyligen sade nej till den svenska morallagen på basas av svensk dokumentation.

Göran Gabrielsson 18:28:24 2015-05-04

Som SBU-medlem i Stenö Båtklubb skrev jag en debattartikel i Expressen sid 4 – kopiera adressen och klistra in i er sökruta så kan ni komma till sidan, web-adress: http://www.expressen.se/debatt/galet-nykterhetskrav-blockerar-batlivet/ -I artikeln framhåller jag att bl a SBU tillskrivit regeringen och kräver en förändring, – Men nu vid eftersökningar kring vad som beslutades vid Båtriksdagen 2015 så påstår tidningen BÅTLIV att Peter Myrmans motion/Södra Roslagens Båtförbund blev bifallen – men i vilken omfattning tvista de lärde… Myrman upprörs tydligt i motionen över att SBU vill få bort lagen och mildra den. -Vissa jag talar med säger samtidigt att INTE motionen från 2012 -Sörmlands- rivits upp, utan uppfattar att Båtriksdagen 2015 beslutat att SBU vill få lagen ändrad – men inte jobba aktivt med det….vilket är ett märkligt resonemang samtidigt… -Näe sanningen är att krafter inom SBU håller på att lirka och trixa och vill sätta demokratin ur spel inom SBU. Det ser jag dessvärre tecken på just nu… – ganska otäckt. Men nu måste alla Båtförbund informeras om att några SBU-representanter driver en agenda FÖR 0,2-lagen som de absolut inte har mandat för.

Göran Gabrielsson 19:04:34 2015-05-04

DETTA ÄR I GÖRNINGEN KÄRA SBU-are… – MED SVEPANDE "LIVSTILSSNACK" SÅ SKA SLUGT 0,2-FRÅGAN KVÄVAS BORT I INTET… LÄS SAXAT HÄR UR MOTIONEN SOM MYRMAN (Viggbyholms båtklubb) SKRIVIT OCH SOM PÅSTÅS VARA SBU`s NYA ANDA..:
"Vi har flera gånger läst i tidningen Båtliv om att SBU-representanter både på ledarplats och i artiklar och kolumner propagerar för att sjöfyllerilagen är felaktig och att den ska ändras. Utöver det har SBU-representant i februari 2013, alltså två och ett halvt år efter att lagen har trätt i kraft skrivit brev till Regeringskansliet, Statsminister, Justitieminister samt Infrastrukturminister, med en tydlig uppmaning att lagen ska ses över eller rent av ändras.
SBU har ett stort behov av att uppfattas som en seriös och trovärdig part i frågor som rör båtlivet. En sådan position måste förtjänas. Efter regeringsskiftet ligger nykterhetsfolkrörelserna närmare regeringskansliet än på länge och dörren för en förändrad alkohollag måste anses vara stängd och låst för en lång tid framöver.
SBU och dess representanter ska upphöra driva frågan om förändring av alkohollagen".

Adam B. 19:04:52 2015-05-04

Jag kan tycka att det börjar bli lite pinsamt att det som båtsverige politiskt mest är kända för är kampen för rätten att dricka på sjön. Det finns många andra frågor som är betydligt viktigare än denna för mig vad det gäller båtar och natur. Så om båtriksdagen bestämt sig för att man tycker att lagen är olycklig, men inte så viktig att man aktivt driver frågan, så stöttar jag dem helhjärtat!

Ola 19:10:27 2015-05-04

@Adam B. Du förenklar. För oss drabbade av lagen är den närmast en Sharialag. Tala om för mig Adam:
1.Vilket problem ska lagen lösa med alla dessa resurser??
2. Hur stort är det?
3. Och hur?
4. Hur ska öbor efter en öl ta sig någonstans öht?

Det finns massor med andra argument. Det är bara att läsa båtorganisationernas skrivelser, besöka båtfolket.se eller min sajt, alltom02promillepasjon.se

Båtlivs redaktion 19:14:29 2015-05-04

STOPP I DEBATTEN
Vi tackar för de debattinlägg som har publicerats hittills i promillefrågan.
Nu sätter vi stopp i debatten tills något konkret nytt har hänt. Vi hoppas att debattörerna respekterar detta.
/Båtlivs redaktion

Adam B. 19:16:23 2015-05-04

1: Man skall minska riskerna till sjöss.Och några större resurser handlar det inte om, kostnaden var i stort sett försumbar förra året enligt KBV.
2: Okänt, eftersom ingen för statistik på sjöolyckor på samma sätt som i trafiken.
3: Här vet jag inte vad du syftar på.
4: Med dagens lag så finns det flera alternativ, om man bara vill ta en öl. Här är ett par jag ser lite snabbt:
-Ha en nykter kapten.
-Vänta en stund innan du kör hem.
-Använd en båt under 10 meter/15 knop.
-Ta taxibåt
-Drick hemma på ön.
-Sov över i land.
"Problemet" liknar mycket det som alla de som bor på ensamgårdar i glesbygden har, så det är inget unikt för öbor.

Och jag har läst infon på de länkarna du ger, det som står där faller under det som jag tycker är pinsamt ovan.

Ola 19:20:47 2015-05-04

Därtill. Skulle man släppa frågan efter allt nedlagt krut så vilka övriga frågor räknar man sig kunna invända emot då?
Politikerna kommer ju uppfatta båtorganisationer som inget att bry sig om. detta är en världsunik lag som saknar motstycke – hundratusentals berörda och invändningar från rättsväsendet och nedåt. Släpp moralsargen.

Ola 19:31:15 2015-05-04

@Båtred..som avslutning då.
Ser man på, man har rätt ibland – locket ska på av SBU´s tidning och att demokratin gungar betänkligt inom SBU är nu ett knkret faktum. På sätt och vis bra – då fick vi klart för oss att SBU inte arbetar efter sina beslut 2012. Man får inte ens diskutera frågan – så illa är det.

Göran Gabrielsson 20:45:32 2015-05-04

Jag lägger också en slutkommentar: Att SBU inte går i armkrok med båt- och skärgårdsfolket längre visar ett litet axplock av reaktioner jag fått på min artikel i Expressen – Båtfolket känner sig ledsna, besvikna och totalt myndigförklarade:
"Hej Göran! Stor eloge till din artikel och engagemang. Artikeln var jättebra Hälsning Ewa och Stefan" // " Gomorron!! Nu har ja hunnit lästa artikeln.Stressigt på jobbet igår, så då hann ja inte.
Mycket bra skrivet. Det är faktiskt tråkigt att denna lag förstör för den enskilda människan. Vi som klarar av att ta ett glas vin eller två utan att bli en fara för sjötrafiken. Förr tog vi oss ut på vår favorit ö i loftahammar min man o ja, med pick nick (vin, öl) lite god mat och njöt av solnedgången och den härliga naturen vår skärgård bjuder på. Men det går inte längre. Visst kan vi åka dit ändå, men det blir inte riktigt samma känsla. Stor tack för att du orkar kämpa med detta.
Ha det gott! Cissi" // "Superbra!" // "Bra jobbat. läste artikeln imorse" // "Bra skrivet.. // "Jag håller på dig Göran.. Och detta är åt helvete .. Jag har ingen båt… Määähhh 02. det får du av en pralin eller e liter lättöl.. Vad håller dom på med.. Vattnet är ju inte E18 eller E4.. Fattar inte hur dom tänker. Ha en trevlig afton Göran." // "Så jäkla bra Göran håller med till 100% !

Peter Karlsson, Verksamhetschef SBU 21:00:39 2015-05-04

Jag vill bara meddela att protokollet i sedvanlig ordning är under färdigställande och justering. Så snart det är underskrivet av alla som ska skriva ut det kommer det vara tillgängligt att läsa på SBUs hemsida.

Ola 00:51:08 2015-05-05

För min del är saken klar – glasklar.
http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/item/95-sbukupp