Busters nya flaggskepp – Magnum M5 – sätter en ny standard för den finska båttillverkaren. Stilen är både råare och tuffare och prestanda är i toppklass. Magnum M5 är en av alla de intressanta nyheter som visas på båtmässan Allt för sjön, som öppnar i Stockholm i morgon, lördag.
Det råder inga tvivel om att finska Busters designer har hämtat åtskilliga idéer från båtar som till exempel Anytec och Viggo. Den nya båten har en mycket råare och tuffare stil med mer påtaglig aluminiumkänsla än tidigare modeller, som är mer inriktade på familjens båtliv.
Nya Buster Magnum M5 är därmed en båt i aluminiumbåtarnas premiumklass, som är en naturlig utveckling efter de senaste årens starka trend med allt fler plåtbåtar.
Detta är den femte modellen i Magnumfamiljen, därav namnet M5. De övriga versionerna har sålt i över 4 000 exemplar totalt, vilket är väldigt mycket för en så stor och dyr båt.
Båtliv har provkört Magnum M5 under olika förhållanden, både på spegelblankt vatten och när det blåste rätt bra. Den spontana upplevelsen är att båten går väldigt komfortabelt i sjön med en råare och fräckare känsla än hos vanliga Buster Magnum, som vi har lång erfarenhet av.
Som förare slås man av de rejäla rutramarna med mer aluminium och större synliga svetsar än tidigare. Vindrutan är i härdat glas, vilket kan behövs i höga farter. Möjligen har Buster tagit i för mycket, vi tycker att sikten kunde ha varit lite bättre om ramarna gjorts något mindre.
Förarplatsen är enkel och funktionell med plats för en 12 tums kartplotter i mitten. En udda detalj är att båten är utrustad med inbyggt 4G Wifi (Buster Hotspot), något som är användbart och modernt tänkt. Enligt tillverkaren räcker nätverket 100 m runt båten. I standardutrustningen ingår även Fusion ljudsystem, joystick-kontrollerade trimplan och stuvutrymmen som låses med en gemensam nyckel.
Liksom Buster Super Magnum saknar Magnum M5 steglister. Därför går M5 komfortabelt och mjukt i sjön, vilket ytterligare förstärks av det fina skrov som är grunden för alla Magnumbåtarna.
Ännu en förklaring till att föraren upplever båten som mjuk i sjön är de fjädrande stolsunderredena i lyxklass som sitter under förarens och främre passagerarens stol. De tar hand om alla stötar och gör båtkörningen till en njutning.
På provbåtens akterspegel hängde en Yamaha V8 på 350 hk, vilket är max vad båten är godkänd för. Båtens prestanda är därmed imponerande med acceleration som i en sportbil. Allra roligast är det att ligga i 30 knop och ge järnet, varvid motorn brölar och skjutsar iväg båten med enorm kraft…
Den mäktiga maskinen ger båten mycket goda prestanda med 57 knops toppfart vid 6 100 rpm. Det kanske man inte har nytta av så ofta, men möjligheten att kunna köra 40–45 knops marschfart under lång tid är en klart positiv egenskap.
Bäst ekonomifart ligger på 30 knop och några knop däröver, då förbrukningen är cirka 1 lit/Nm. Med en bränsletank på 250 liter blir räckvidden bra.
För att klara av den höga effekten och farten är båtens bottenplåt 1 mm tjockare än på de övriga Magnumbåtarna, det vill säga 5 mm. Plåten i akterspegeln har samma tjocklek som i övriga Magnum, men balkverket är helt förnyat med både fler och tjockare balkar samt två nya triangelförstärkningar mot skrovets längsgående stringers.
Att bygga båtar utan steglister har sina sidor, för- och nackdelar. I det här fallet har Buster lyckats, trots att en konstruktion utan steglister kräver lite fler hk.
Skrovet är i grunden samma som hos Super Magnum, men båttillverkaren har jobbat extra mycket med tyngdpunktens placering. M5 är något lättare än Super Magnum och tyngdpunkten ligger därför cirka 50 mm längre fram. Även motorn påverkar båtens uppförande, den stora V8:an väger cirka 80 kg mer än den V6 på 300 hk som Super Magnum är godkänd för.
På den praktiska sidan är M5 försedd med aluminiumdurk, vilket känns rätt i en sådan här båt. Allt är gediget utfört med mer metallkänsla, något som även gäller den nya delbara dörren till fördäck.
Akterut har båten samma praktiska och rymliga badbrygga som övriga båtar i Magnum-serien. Det är gott om plats och lätt att ta sig ombord igen via en stor badstege.
Magnum-båtarna är godkända för åtta personer, vilket räcker för en stor familjeutflykt. Med bordet monterat finns det gott om plats och den som vill ha med sig kall mat kan antingen förvara den i kylskåp (tillval) eller ta med en 12V lös kylbox.
Text & foto: Lars-Åke Redéen
Tekniska fakta
Längd: 7,14 m
Bredd: 2,42 m
Vikt utan motor: 1 080 kg
Rek. motorstyrka: 250–350 hk
V-bottenvinkel: 20,5 grader
Tankvolym: 250 liter
Antal personer: 8
Toppfart: 57 knop
Pris: från 790 000 kr (Yamaha 250 hk)
Mer info: www.buster.fi