26 februari, 2015

Navigare Yachting rapporterar ”all time high” i försäljning

Navigare Group rapporterar att de har sålt fler segelbåtar än någonsin de senaste månaderna. Navigare Yachting och Navigare Yachts sålde båtar för över 135 MSEK under 2014.

Navigare Yachting ökade sin omsättning från 2013 till 2014 med 58 MSEK. 2014 omsatte Navigare Yachting båtar för nästan 112 MSEK.

– Vi upplever att båtköparen 2015 har utvecklats till att köpa en upplevelse snarare än en båt. För de flesta av våra kunder som investerar i en båt i varma vatten, är det inte själva båten som står i centrum. Fokus ligger istället på upplevelsen och att man inte behöver att ta hand om båten. De som köper båt i Sverige är i och för sig mer intresserade av själva båten men där blir helhetslösningen och alla skräddarsydda detaljer viktigast, berättar Jesper Rönngard, VD för Navigare Yachting.

– Vi erbjuder attraktiva finansieringslösningar där du endast betalar en mindre del av båtens nypris vid köptillfället och låter sedan uthyrningen av båten finansiera resten, detta gör att även den som inte har fullt kapital till en helt ny båt ändå kan leva ut sin dröm, säger Jesper Rönngard.

Navigare Yachtings unika semesterprogram som innebär att man kan segla i hela världen, åka skidor i Schweiz eller njuta i ett strandhus i Thailand eller hus i Toscana gör Navigares investeringsprogram ännu mer attraktivt för kunden.

Navigare Yachts startade upp i september 2013 och förutspådde redan då den nya trenden på båtmarknaden. Navigare Yachts har under de senaste 6 månaderna sålt båtar för 51,6 MSEK och är mycket positiva till utvecklingen på båtmarknaden.

– Att våra försäljningssiffror ser ut som de gör just nu beror på att vi förstår och möter kundernas behov, det visar även att det vi förutspådde gällande kundernas båtägarbeteende var rätt, säger Simon Eklund VD för Navigare Yachts.

– Samtidigt som vi hela tiden ökar försäljningen i vårt moderbolag Navigare Yachting med segelbåtar till varma vatten och det enkla båtägandet upplever vi en annan typ av kund till svenska marknaden där skräddarsydda lösningar är nyckeln till succé.

– Kunden ställer större krav till utrustning och de skräddarsydda lösningarna samtidigt som de vill ha det enkla båtägandet där service och förvaring är en naturlig del av paketet. Vi prioriterar vår tid mer och mer och det viktiga är att få segla så mycket som möjligt och det blir mindre viktigt att själv ta hand om sin båt. Vårt fokus är att alltid hitta bästa lösningarna för våra kunder och komma ihåg att alla kunder är unika, säger Simon Eklund.

På båtmässan i Göteborg bokade Navigare Moments resor för 1,5 MSEK och bokningarna fortsätter att strömma in. Företaget är på god väg att nå sin målsättning för 2015.