26 februari, 2015

Fjordlingen återuppstår – nu med eldrift

Klassikern Fjordling 18, som är en av båtvärldens mest lovordade båtar och som har mycket svårslagna fångenskaper även med dagens mått mätt, tas nu upp i nyproduktion. Nu i kolfiber/mahogny och med eldrift.

Grundidén var egentligen bara att ta fram en båt som lämpar sig bra för eldrift. Ett effektivt och lättdrivet skrov med andra ord. Efter en del bollande med idéer fann man att den redan befintliga klassikern Fjordling 18 var den perfekta båten för ändamålet.

Sagt och gjort. Det norska företaget Elbåt AS med entusiasten, entreprenören och ingenjören Ole Peder Bjørsom i spetsen, köpte helt sonika rättigheterna till Fjordling 18 – Jan Herman Linges hyllade skrov som ritades på tidigt 60-tal men märkligt nog står sig väl än i dag. Många hävdar till och med att ingen modern båt i samma storlek går bättre i sjön än Linges mästerverk. Från detta skrov har de utvecklat två nya modeller som är avsedda för elmotorer.

Fjordling 18 Runabout
Först ut var Fjordling 18 Runabout, som är som är byggd i kolfiber med däck och inredning som är prytt med ett tunt lager (tre millimeter) mahogny. Till en början har man testat den med en traditionell bensinmotor på akterspegeln (se bilderna). Men nu kan den alltså fås med eldrift.

Med en Torqueedo 80 hk på akterspegeln är den god för farter på strax under 30 knop. När det gäller räckvidden finns det dock mer att önska. Håller man en marschfart på 22 knop så kan man inte räkna med att de dubbla batterierna (som väger 150 kg vardera) räcker i mer än 15 sjömil.

Fjordling 18 Console
Den andra nya Fjordling 18-baserade skapelsen heter Fjordling 18 Console och är som namnet antyder en mittkonsol-båt. Också den tänkt att drivas med en Torquedo på 80 hk.

En Fjordling 18 Runabout med en Torqueedo 80 på akterspelgeln kostar i runda slängar 650 000 norska kronor. Väljer man en helt vanlig bensinmotor på 75 hk landar det på 450 000 norska kronor. Priset för en Fjordling 18 Console är ännu inte fastställt.

Källa och foto: Atlantica.