25 februari, 2015

Premiär för Nimbus 405 Flybridge på Allt för sjön

Nimbus 405 Flybridge är en ny modell inom Nimbus Coupéserie som byggs för medvetna båtmänniskor som uppskattar sociala aktiviteter, bekvämt boende, enkel hantering och utmärkta långfärdsegenskaper. Båten får premiär på Allt för sjön, som öppnar på lördag.

Flybridge har designats för harmonisera fullt ut med formspråket på nya coupéserien. Taket har lätta, svepande linjer med en karakteristisk fällbar mast. Ett stort fast takfönster gör salongen mycket ljus och luftig trots taköverbyggnaden. På flybridge erbjuds flera smarta funktionella och sociala ytor.
– Vi har lagt ner oerhört mycket arbete på layout och design för att utforma en optimal flybridge. Inte bara för att det skall bli en vacker båt utan också för att erbjuda multifunktionella sociala ytor med rätt känsla, säger Joacim Gustafsson, chefsdesigner på Nimbus.
Flybridge har en ”wet bar” med ho, grill och kylskåp, solbädd, stor soffa och ett dubbelsäte vid förarplats. Dubbelsätet kan vridas 180 grader och bildar på så vis en stor social sittgrupp ihop med soffan.
Vid behov kan soffan enkelt göras om till ytterligare en solbädd. Alla funktioner på flybridge har konstruerats så att båten med några få handgrepp kan passera under broar.
– Det skall bli extra roligt att visa båten eftersom vi är väldigt nöjda med designen både vad gäller funktionalitet och utseende. Speciellt eftersom vi får förfrågningar från flera av våra marknader, säger Jonas Göthberg, marknadschef på Nimbus.
Tack vare ”sidewalk” däckslayout maximeras gångutrymmet på båtens styrbordssida vilket gör det extra enkelt att kliva av och på båten samt vistas på däck samtidigt som utrymmet i cockpit och ruff är extra generöst.
Nimbus Coupéserie har producerats sedan 1969 och har sålt fler än 4 000 exemplar över hela världen. 405 Flybridge tillverkas i Mariestad av Nimbus eget båtbyggeri.

Pressmeddelande:
Egenskaper och funktionalitet
405:an har för övrigt flera intressanta estetiska och funktionella integrerade detaljer. Bland annat dubbla pekskärmar vid förarplats, plats för fem personer att åka med i färdriktning i salong, d-stolpe med integrerad ventilation, helglasad akterdörr, elektriskt höj-, och sänkbart bord på akterdäck och “svärmorslucka” på akterspegel med dolt uttag för landström.
Motorrumsventilation i skrovsida med aktivt utblås, pentry med keramisk gasolhäll och mörk bänkskiva i komposit, kylskåp på 120 liter med möjlighet till extra kylutrymme i draglåda under soffa i salong.

Sidewalk design
”Sidewalk” (sidogång) är en asymmetrisk däckslayout där gångutrymmet på båtens styrbordssida är extra bred vilket medger extra stor rörelsefrihet. Det är lätt och trevlig att röra sig ombord, från för till akter och enkelt att kliva av och på båten längs hela styrbordssidan.
Dessutom utnyttjas invändig volym maximalt, det vill säga att utrymmet i cockpit, salong, nedre däck och ruff är extra generöst för båtens storlek. En viktig del i Nimbus sidewalk-koncept är en stor öppningsbar flushmonterad skjutdörr på styrbordssida. Sidodörren ger snabb access vid tilläggning och gör det möjligt att styra båten stående på utsidan.
Sidewalk konceptet möjliggör också större anpassning av akterdäck för olika aktiviteter.
Båten har ett stort härligt akterdäck med en extra stor L-soffa. Elektriskt höj- och sänkbart bord som är utfällbart och som även kan konverteras till solbädd. Akterdäck i samma nivå som badbrygga och salong.
Extra stort och stabilt peke i kombination med rostfri pulpit för trygg och enkel ombordstigning och eller lastning. Ankarboxlucka i för. Integrerade främre- och aktre ankarspel infällda i rostfri ram. Lättåtkomliga och minskar risken att
slå i tårna.
På fördäck integreras ett stort soldäck som en naturlig del av båtens design.

Överbyggnad och salong
Polyuretanlimmade rutor i överbyggnad och stor välv framruta ger, förutom ett modernt utseende, ovanligt hög stabilitet och tyst salong. Förarplatsen har vidareutvecklats och instrumentbrädan bestyckas med två stycken 12 tums plotter sida vid sida.
Sikten är exemplarisk tack vare rena ytor (inget som stör), matt antireflekterande material och integrerade infällda vindrutetorkare. Stor öppningsbar flushmonterad skjutdörr vid förarplats och stort öppningsbart glastak med integrerade solgardiner.
Sittplatser för fyra till fem personer att åka med färdriktningen. Fördelat på två platser vid förarplats och två till tre sittplatser i vändbar passagerarsoffa.
(Kuriosa: Den vändbara passagerarsoffan utvecklades redan på sjuttiotalet till Nimbus 26 och har utvecklats och förfinats sedan dess.)

Salongen har skandinaviskt ”öppen planlösning” med stora plana ytor och upplevs som ljus, rymlig och modern men mysig tack vare led belysning (dimmer på utvalda platser), trädetaljer och materialval på dynor och kuddar. Det gedigna träarbetet i salong och cockpit ger en härlig känsla av hantverk och kvalitet. Stor U-soffa i
med plats för 6-8 personer.
Matbordet är ihopfällbart till ”cocktail-läge” med glashållare vilket gör salongen ännu mer social när bordet inte används för måltid. Dold ventilationsanläggning som ger bättre innerklimat och minskar fukt tack vare god luftcirkulation i alla kabiner.
Moduluppbyggt pentry (60 CC) med möjlighet till kundspecifika installationer som till exempel mikrovågsugn, elhäll, diskmaskin, val av ugn (el eller gas). Pentryt är utrustad med matlagningsfläkt som kan monteras integrerad i överskåp ovanför elhäll.

Interiör och kabiner
Interiören på nedre däck ger en härlig känsla vad gäller utrymmen och material. Bland annat är skotten tygbeklädda med ljust tyg som ökar volymkänslan men som också dämpar ljud. Tre kabiner med två bäddar i varje fördelat på ”master cabin”, med separat ingång till badrum med toalett och duschkabin, samt två sidokabiner med gemensam toalett och dusch.
Stort ljusinsläpp bakom skylight i ”master cabin” för ljus rymlig känsla. Nytt för 405:an är ljusinsläppet mellan instrumentpanel och framruta som ger utrymmet på nedre däck en rymlig och ljus känsla.
På nedre däck finns också en extra garderob.

Drivlina och motorrum
Axeldrift med tunnelsystem är beprövad teknik med flera fördelar. Rakare axelvinkel ger bättre verkningsgrad på drivlinan och därmed mindre
bränsleförbrukning och högre fart Bättre kursstabilitet i låga farter och mindre djupgående.
Båten har som standard inbyggt ”Boat Trim System” med samma funktion som trimplan fast med högre verkningsgrad, snabbare och med automatik. Det finns även möjlighet att uppgradera till Volvo Pentas Interceptor System.
Automatisk mekanisk ventilation i motorrum minskar temperaturen och förbättrar förutsättningarna för ett problemfritt båtägande.

Stark, snygg och lätt
Allt laminat i båten är vakuuminjicerat på Nimbus båtbyggeri i Mariestad. Allt ifrån skrov, däck, överbyggnad, innerlaminat och luckor. I sandwich laminatet används ”Divinycell” som ger utmärkta isolerande egenskaper mot både värme och kyla och avvärjer effektivt kondens.
”Innerliner” och ”headliner” byggs helt i glasfiber. Resultatet är lättskötta och släta ytor i stuvfack, förvaringsutrymmen, skrovsidor, och innertak. Vacuuminjiceringsmetoden i kombination med högkvalitativa material och flerskiktsvävda glasfibermattor gör skrovet och laminaten isolerande, starka och lätta.

Info: www.nimbus.se