Under helgen har Team Brunels nordliga vägval betalat sig. Den nederländska båten har blåst förbi konkurrenterna och nu inleds en intensiv jakt på vägen söderut mot Auckland.
Senaste positionsrapport: 1100
Ledare: Team Brunel
Hastighet: 13–16 knop
Vind: NO 6–9 m/sek
I tisdags förra veckan, två dygn efter starten för den fjärde etappen i Sanya, delade Team Brunel och svenskbåten Team SCA fältet i två grupper när de valde en nordligare väg förbi Taiwan. Vägvalet gjorde att de fick segla en längre väg och till en början gled de ner till botten av tabellen. Men deras förhoppning var att de skulle gynnas senare genom att få en snabbare vindvinkel efter ett par dagar. Och det är precis vad som har hänt, speciellt för Team Brunel som under söndagsförmiddagen gled upp i ledningen med ett försprång på nästan 80 sjömil framför tvåan Abu Dhabi Ocean Racing.
Team SCA, som nu ligger sist i tabellen, kommer troligtvis slå sig in i mitten av fältet. Martin Strömbergs Dongfeng hade i lördags stora problem när fallet till deras J1-försegel gick sönder. Det tog sju timmar av hårt reparationsarbete mitt i natten för att kunna hissa seglet igen.
– Vi får inte upp farten som vi borde, meddelade Martin Strömberg igår. För någon dag sen kände vi oss snabba när vi seglade om Alvimedica och MAPFRE men idag har det varit lite jobbigt.
Båtarna seglar nu i stabila passadvindar men de kommer att lätta betydligt de närmsta dygnen. Passagen förbi ekvatorn betyder ytterligare ett vindfattigt doldrums där fältet kan komprimeras och frågan är om Brunel lyckas behålla sitt övertag.
Med 2000 sjömil seglade på den fjärde etappen har båtarna avverkat cirka halva den totala sträckan i Volvo Ocean Race 2014-15.
– Det är en spännande milstolpe för det känns som att den andra halvan kommer att bli lite snabbare än den första, säger Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.