4 februari, 2015

Viggo C8 – helt ny version med hytt

Svenska Viggo Boats tar ett steg till i utvecklingen av sin aluminiumbåt och lanserar en hyttbåt, kallad Viggo C8. Den bygger på samma skrov som den omtalade X8-modellen.

Viggo C8 är en genomtänkt aluminiumbåt som erbjuder detaljer, enkelhet och maximal prestanda i alla fartområden.

Tekniska fakta
Löa: 8,20 m
Bredd: 2,30 m
Vikt inkl motor: 1 800 kg
Skrovvinkel: 24 grader
Tankvolym: 350 liter

Så här skrev Båtliv om Viggo X8:

Snabb och trygg utmanare från Öregrund
Svenska Viggo Boats ger sig in i elitklassen bland snabba, öppna motorbåtar. Satsningen har goda förutsättningar att lyckas tack vare en högklassig ”stamtavla”.

Håller aluminium fullständigt på att ta över bland de nya motorbåtarna? Nej, riktigt så långt har det inte gått, men några av de tillverkare som har satsat på aluminium är absolut i täten vad gäller produktutveckling.

Viggo X8, som hade världspremiär på Allt för sjön i Stockholm i mars, är ett bra exempel på detta. Bakom den finns ett par personer med mycket stor erfarenhet av båtar i aluminium. Den ena av dem, konstruktören Håkan Pettersson, hade designat samtliga Anytecs båtar innan han tillsammans med Stig Andersson och Öregrunds Marin Service valde att satsa på det nya projektet Viggo.

Båtliv provkörde Viggo X8 en lugn och stilla aprildag utanför Lidingö. Båten, den allra första som har byggts i serien, var utrustad med en Mercury Verado på 350 hk, vilket gjorde det här till ett äkta kraftpaket med extremt goda prestanda.

Till skillnad från flera andra båtar i den här klassen är Viggo X8 från början konstruerad för de mest kraftfulla utombordarna. En del av konkurrenterna ritades innan det fanns effekter över 200–250 hk, vilket i vissa fall visar sig i hur båtarna uppför sig i vattnet. Utvecklingen har knappast stannat av än utan det är bara en tidsfråga innan vi får se utombordsmotorer med både 400 hk och troligen ännu mer. Viggo är designad för att möta detta.

På de bilder som släpptes tidigt i våras ser man tydligt att Viggo X8 har ett lite annorlunda gångläge än konkurrenterna. Skrovet har 24 graders bottenvinkel i aktern och en väbalanserad tyngdpunkt. Ett extra urtag i aktern för ett bättre gångläge i höga farter samt långt uppdragna steglister bidrar till att båten ser lätt ut.

Skenet bedrar dock en aning. Båten känns varken hög eller för lätt i vattnet. Tvärtom, vår uppfattning är att detta är nära nog en fullträff. Med den stora motorn på akterspegeln kan man om sjön tillåter det hålla en mycket hög marschfart runt 40 knop. Den som har bråttom kan öka lite till utan större problem.

Vi noterade toppfarten med två man ombord till hela 57 knop. Båten känns säker och väl avstämd för dessa ganska exceptionella prestanda. Den kräver heller inte så mycket trimmande och fixande som en del andra båtar goda för över 50 knop. Tvärtom, vi upplevde även de höga farterna som trygga och stabila. Den har vissa likheter med Anytec 860, men är livligare i sjön.

Körupplevelsen bjuder inte på någon våldsam hästkraftsacceleration à la hästspark från stillastående. Till det är båten för stor och tung. Men det är väldigt bra att hitta ett så fint gångläge som Viggo har vid höga 35–40 knop. Detta var för några år sedan rena racerbåtsfarten, men idag är det alltså möjligt att nå för dem som så behöver.

Särskilt efter 3 000 rpm trycker motorn på ordentligt och Viggo drar iväg med rå kraft när de 350 kusarna får jobba. På provbåten satt motorn monterad ganska högt, vilket gjorde att vi bara behövde trimma mellan 0 och 3,5.

Mycket av förklaringen till de goda sjöegenskaperna sitter i Håkan Petterssons fina skrovkonstruktion. Båten är även rätt balanserad och välbyggd på ett sätt som visar att detta är en väl genomtänkt satsning. Hela båten är byggd i Sverige (Öregrund), vilket borgar för kvalitet.

Designerna har även lagt stor vikt vid innerutrymmena. Förarplatsen är exemplariskt disponerad med allt inom räckhåll för föraren och 3M ”Black out film”, vilket tar bort allt blänk. Tänket är modernt med 12V och hållare för iPhone med mera.

Provbåten var utrustad med extra fjädrande underreden för 20 000 kr styck. Det är förvisso bra, men behövs egentligen inte eftersom båten går så bra i sjön. Dessutom gör underredena att de främre stolarna inte går att justera tillräckligt i höjdled. Nu blir det något för trångt vid passagerarplatsen.

Även de övriga passagerarnas sittplatser är bra. Aktersoffan har plats för fyra personer standard, men ytterligare en plats kan läggas till.

Sammanfattningsvis är Viggo X8 en riktigt lyckad båt. Inför fortsättningen, med ett par modeller till planerade, kan det här bli en riktig utmanare till andra tillverkare av snabba motorbåtar i aluminium.

Tekniska fakta Viggo X8
Längd: 8,20 m
Bredd: 2,30 m
Djupgående: 1,0 m
Bottenvinkel: 24 grader
Vikt utan motor: 1 600 kg
Rek. motorstyrka: 250–350 hk
Bränsletank 250 liter
Max. belastning: 7 personer
Pris: från 890 000 kr (Mercury Verado 250 hk)
Info: www.viggoboats.se

Testresultat med Mercury Verado 350
Varv Fart, knop Liter/Nm Ljud, dB
6350 57,0 2,42 91
6000 53,0 2,23 90
5500 48,6 1,81 88
5000 44,2 1,49 87
4500 38,5 1,30 86
4000 33,6 1,19 85
3500 27,5 1,11 81

Testvikt med 2 personer: 2038 kg
Propeller: Tempest Plus 21”
Luft/ vattentemperatur: 14/9 grader C
Källa: Marintest, Lars H. Lindén.