26 januari, 2015

Brandspot lanserar framtidens matchracingbåt

Brandspot tar nu ett stort steg i lanseringen av B38 Match, en ny entypsklass som är specialdesignad för matchracing. Det första exemplaret av B38 Match har precis byggts färdigt och båten visas för första gången upp för allmänheten under Båtmässan i Göteborg.

– B38 Match är en spännande nyhet för seglare, fans och alla andra som är inblandade i matchracing runt om i världen. Det är ett mycket välkommet initiativ som syftar till att göra det ännu mer spännande att följa matchracing samtidigt som man bevarar sportens kärna som rättvis och lättillgänglig, säger James Pleasance, vd för World Match Racing Tour.

– Vi på Båtmässan är oerhört glada över att vår samarbetspart sen länge, Brandspot, väljer att lansera sin nya båt hos oss i Göteborg, säger Bengt Wallin, affärsansvarig för Båtmässan. Detta visar också att vår långsiktiga strategi om att vara en premiärmässa fungerar.

Oavsett vilken nivå det gäller så handlar matchracing om täta dueller och små marginaler. För att skapa en pålitlig entypsklass som passar för sporten har B38 Match en robust design med ett skrov som består av flera lager av glasfiber, dyvinicell och vakuuminjicerad vinylester. Dessutom kommer det under våren att göras grundliga tester av båten tillsammans med några av världens bästa matchracingseglare.

Projektet är ett samarbete mellan Brandspot AB, Sailfish Sports Yachts och Hong Kong First Pacific Ltd. Det ungerska båtvarvet Pauger, som också har byggt RC44 flottan, har byggt pluggen och den första prototypen för B38 Match som nu visas på Båtmässan.

Info: www.stenamatchcupsweden.com