20 januari, 2015

Ersättningen klar för oljeutsläppet i Kyrkesund

Frågan om ersättning för kostnaderna för miljöräddningsarbetet i samband med oljeutsläppet som nådde land i Kyrkesund 2011 har nått sin lösning. Svenska och danska staten ersätts med 105 Mkr.

Försäkringsbolaget för lastfartyget Golden Trader ersätter svenska och danska staten med 105 miljoner kronor för det oljeutsläpp som skedde efter kollisionen den 10 september 2011 med fiskefartyget Vidar utanför Danmarks kust.

De sammanlagda kraven från svenska myndigheter (Kustbevakningen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap samt Försvarsmakten) och danska Værnsfælles Forsvarskommando (tidigare Søværnets Operative Kommando) uppgick till cirka 176 miljoner kronor. Ett fartygs ägare, eller försäkringsbolag, har i fall som det här rätt att begränsa sitt kostnadsansvar enligt internationella konventioner. I just detta fall innebär det cirka 121 miljoner kronor.

Förlikning
Förlikningen landade på 105 miljoner kronor, vilket motsvarar cirka 87 % av det maximala belopp som försäkringsbolaget var skyldiga att betala.

– Kustbevakningen har drivit frågan om ersättning för samtliga svenska myndigheter, och det är naturligtvis skönt att den här processen är över. Vi och de övriga myndigheterna är mycket nöjda med resultatet. Det är viktigt att det syns vad det kostar när vår miljö är hotad, säger Nina Andersson, verksjurist på Kustbevakningen.

– Kustbevakningens ersättningskrav omfattar myndighetens insatser, viss beredskap med fartyg, samt kostnader för övrig materiel och för personal. För detta ersätter ägaren och försäkringsbolaget oss med drygt 18 miljoner kronor, fortsätter Nina Andersson.

Intensiv arbetsinsats
Ersättningen kommer att redovisas direkt till statskassan, då myndigheterna redan fått ersättning från staten genom anslag och särskilda utbetalningar. Tjörns och Orusts kommuner har fått sin ersättning av MSB.

Oljeutsläppet är det största utsläppet i Sverige på många år och krävde ett intensivt arbete med många fartyg, båtar och mycket personal. Insatsen var arbetskrävande eftersom området har stort miljövärde och är svårtillgängligt. När Kustbevakningens insats avslutades den 3 oktober 2011 hade Kustbevakningen under knappt 18 dygn tagit upp totalt 644 000 liter oljeemulsion, en olje- och vattenblandning som motsvarar cirka 277 000 liter olja.

Bakgrund
Lastfartyget Golden Trader kolliderade den 10 september 2011 med fiskefartyget Vidar utanför Danmarks kust varvid en bunkertank skadades. Efter kollisionen tog danska myndigheter under den 11 september 2011 upp cirka 55-60 kubikmeter olja innan hårt väder gjorde det omöjligt med vidare saneringsarbete.
Den 15 september 2011 kom anmälningar från privatpersoner i Sverige som sett oljeklumpar av tjockolja olja på västsidan av Klädesholmen och senare påträffades större mängder tjock olja i diverse vikar och sund, speciellt runt Kyrkesund.
På eftermiddagen 15 september inledde Kustbevakningen en miljöräddningsinsats till sjöss och flera enheter skickades till området.
Flera enheter, inklusive bland annat sju strandbekämpare, skickades också till området.
På morgonen den 16 september 2011 inledde Tjörns kommun en parallell räddningsinsats på land.
Försvarsmakten bidrog med helikopter, fartyg och personal och Svenska sjöräddningssällskapet (SSRS) med fartyg och personal.