20 januari, 2015

Fler kontroller av fartyg när hårdare svavelregler införs

Den 1 januari 2015 började nya regler i ett EU-direktiv att gälla som innebär att gränsen för den högsta tillåtna svavelhalten i fartygsbränsle sänks kraftigt i bland annat Östersjön. För att kontrollera att de nya reglerna följs planerar Transportstyrelsen att utöka antalet inspektioner av fartyg som trafikerar svenska vatten.

Svaveldirektivet (2012/33/EU) innebär att den högsta tillåtna svavelhalten i marina bränslen sänks inom svavelkontrollområden (SECA, Sulphur Emission Control Area) från dagens 1,00 viktprocent till 0,10 viktprocent. SECA-områden är Östersjön, Nordsjön, Engelska kanalen och Nordamerikas kustområden. Det innebär alltså att fartyg som trafikerar svenska vatten berörs. Skärpningen började gälla 1 januari 2015.

Det finns olika sätt för fartyg att följa reglerna inom SECA. De kan

byta till lågsvavligt bränsle (till exempel MGO, Marine Gas Oil))
installera reningsteknik (så kallad skrubber)
använda alternativa bränslen (till exempel flytande naturgas och metanol).
– Eftersom alla tre sätten innebär högre kostnader jämfört med att köra på tjockolja finns det ekonomiska drivkrafter att bryta mot reglerna. Därför är det viktigt med en verkningsfull och effektiv tillsyn både svenska och utländska fartyg som trafikerar svenska vatten, säger Ingrid Cherfils, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen ansvar för tillsynen av reglerna kring svavel i marint bränsle. Sverige gör redan idag ett stort antal inspektioner gällande svavelinnehåll i marint bränsle. I dessa insatser ingår dokumentationskontroller ombord på fartyg och bränsleprover. I en dokumentationskontroll ingår exempelvis att kontrollera bunkerkvitton och att fartyget skiftat bränsle före inträde i svavelkontrollområdet. För att följa upp hur de fartyg som trafikerar svenska vatten lever upp till kraven kommer antalet tillsynsinsatser att öka jämfört med dagens nivå.

Transportstyrelsen har även påbörjat upphandling av två handmätare. Dessa handmätare ska användas på plats ombord på fartyget och ger en snabbanalys av oljeprovet.

Sverige har dessutom under flera års tid finansierat forskning av teknik som möjliggör att upptäcka om fartyg kör på felaktigt bränsle redan innan de går in i hamn och det är möjligt att ta oljeprov. Transportstyrelsen följer utvecklingen för att i framtiden även kunna använda sig av uppgifter från utrustning som tillämpar den nya tekniken.

Vid sidan om tillsynen av fartygen behövs ett fungerande sanktionssystem. Sverige har idag ett sanktionssystem för svavelöverträdelser som bygger på straffrättsliga grunder. Regeringskansliet bereder också möjligheterna att införa en administrativ sanktionsavgift för överträdelser.

Fakta om svavel från fartyg

Syftet med att minska den tillåtna halten svavel i sjöfartens bränsle, är att minska utsläppen av svaveldioxid som bildas när bränslet förbränns. Utsläpp av svaveldioxid påverkar människors hälsa både vid exponering av gasfasig svaveldioxid och i partikelform. Eftersom svaveldioxid är en syra blir nederbörden surare ju mer svaveldioxid som bildas och löser sig i vattendropparna. Förbränning av svavelhaltiga bränslen leder därför även till försurning.

Det internationella arbetet med att minska utsläppen av luftföroreningar på landbaserade källor har varit framgångsrikt. Utsläppen av svaveldioxid har minskat kraftigt jämfört med när försurningsproblematiken först uppmärksammades på 1970-talet. Minskningen från landbaserade källor har varit betydande både i Sverige och i övriga Europa. Den har åstadkommits dels med reningsteknik i förbränningsanläggningar och kraftverk, dels genom en övergång till bränslen med lägre svavelhalter.

I takt med att de landbaserade utsläppen minskat har sjöfartens andel av svaveldioxidutsläppen ökat. Den internationella sjöfarten har dessutom ökat väsentligt under de senaste årtiondena, vilket ytterligare bidragit till att sjöfarten stått för en allt större del av de totala svaveldioxidutsläppen. Idag släpper de landbaserade källorna i EU ut ungefär lika mycket som sjöfarten runt Europas kuster. De nya reglerna för svavel i marint bränsle kommer att bidra till att trenden för ökade utsläpp av svavel från internationell sjöfart bryts.