7 januari, 2015

Dongfeng Race Team fortfarande i ledningen

Fyra dagar efter starten i Abu Dhabi håller Dongfeng Race Team fortfarande greppet om ledningen i den tredje etappen. Fältet är på väg rakt söderut i Indiska Oceanen och nu står de inför ett vägval som kan avgöra vem som kommer först till etappmålet Sanya.


Här ser du var båtarna befinner sig
Senaste positionsrapport: 1400 (CET)

 

Ledande båt: Dongfeng Race Team 

Hastighet: 10–12 knop
Avstånd mellan täten och sista båten: 14 sjömil
Vind: Nord 2–3 m/sek

Efter kustnära segling i början av etappen har fältet i Volvo Ocean Race sedan igår morse seglat nästan rakt söderut i Indiska Oceanen. Dongfeng Race Team har haft ett litet försprång på sina motståndare sedan i söndags morse och bakom dem ligger de två konkurrenter som de också toppar poängtabellen tillsammans med – Team Brunel och Abu Dhabi Ocean Racing.

Men det skiljer inte mycket i varken båtfart eller riktning mellan de sex båtarna som nu seglar undanvind på väg söderut. Dongfeng i topp leder med mindre än 15 sjömil över Team SCA som ligger sist och sett till hela etappens längd på 4642 sjömil är det en mycket liten marginal.

Under kvällen kommer lagen att göra vägval som mycket väl kan avgöra utgången i etappen. För första gången sedan de lämnade Abu Dhabi kan fältet börja spricka upp. Det handlar i stora drag om att fortsätta segla en bana västerut eller att vända och hålla sig närmare Indien och Sri Lanka österut.

Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker förklarade under natten att skeppare och navigatörer fattar beslut hela tiden men att vissa vägval är av större betydelse.

– Då och då måste vi alla fatta stora taktiska beslut som kan avgöra om vi vinner eller förlorar etappen. Att segla österut kan ge bra vind men också innebära vindfattiga områden och mängder av fisknät. Vägen västerut är renare men längre. Det finns troligen ingen mellanväg så ett beslut måste fattas.

– Det är en situation som man hoppas på om man ligger efter men det hjälper bara om man fattar rätt beslut. Det är också troligt att alla håller ihop när båtarna framför täcker och följer strategierna hos båtarna bakom så länge de är nära nog att se vad de gör.

– Man slår man fast den önskade vägen och sedan avgör man om man är tillräckligt modig för att sticka ifrån de andra båtarna. Om man har otur gör alla motståndare tvärtom vad man trodde att de skulle göra och då måste man antingen tänka om eller ta en risk som kan göra att man vinner eller förlorar allting. Om man inte kan bestämma sig kan man alltid singla slant, säger Ian Walker.

Just nu ser det ut som att lagen håller ihop och välja den västra banan. Lagen har snart seglat en femtedel av etappen och målgången är beräknad till 24–28 januari.