1 december, 2014

Stena sätter fokus på säker sjöfart och rena hav

En ceremoni hölls fredag kväll på det prestigefulla, nationella sjöfartsmuseet Musée National de la Marine i Paris med anledning av att Stena skänker en fartygsmodell av P-MAX tankfartyget Stena Paris. I början av 2000-talet utvecklades fartygskonceptet P-MAX av Stena i samarbete med det franska energibolaget Total. Ambitionen var att bygga ett så säkert fartyg som möjligt och initiativet togs med målsättningen att förhindra oljekatastrofer.

Vid ceremonin på Musée National de la Marine deltog ledningen från Stena-Sfären, Total Shipping Division, BRS (Barry Rogliano Salles), Musée National de la Marine och svenska ambassadören i Paris, samt andra representanter från såväl franskt som svenskt näringsliv.

Produkttankern Stena Paris ägs liksom nio systerfartyg av det i Stockholm börsnoterade rederiet Concordia Maritime, där Stena är majoritetsägare. Fartyget är byggt år 2005 på Brodosplit varvet i Kroatien och är ett av världens säkraste och mest ekonomiska tankfartyg vad gäller transportkapacitet. Den ursprungliga affären mellan Stena-Sfären och Total initierades av skeppsmäklare BRS.

– Låt oss se Stena Paris som en viktig och god symbol för svenskt och franskt samarbete och för säker sjöfart världen över. För mig personligen är det här en högtidlig stund och vi är tacksamma över möjligheten att lyfta den marina säkerheten som alltid varit en av våra allra största drivkrafter, kommenterar Dan Sten Olsson, CEO, Stena AB.

Den skänkta modellen, som är en exakt kopia av originalfartyget Stena Paris, ingår nu som en del av Musée National de la Marines stora fartygssamling inom modern sjöfart.

Fakta om P-MAX
De tio systerfartygen är Stena Paris, Stena Premium, Stena Polaris, Stena Performance, Stena Provence, Stena Progress, Stenar Perros, Stena President, Stena Primorsk och Stena Penguin. Fartygen har dubbelskrov, två maskinrum med fullständig vatten- och brandintegritet, samt två separata framdrivningssystem. Även manöverbarheten och den integrerade brygglayouten är av stor betydelse för att underlätta säker navigering i trånga farleder. Ett avsevärt bredare skrov innebär en stor lastflexibilitet och att lastförmågan ökar med 30 procent.

Tekniska data för P-MAX-fartygen:
Längd 183 m, bredd 40 m, djupgående (design) 11,3 m, dödvikt 65 200 dwt.

Bildtext:
Fr. v. Luc Gillet, vice President, Total Shipping Division, Dan Sten Olsson, CEO Stena AB, konteramiral Loïc Finaz, Musée National de la Marine och Veronika Wand-Danielsson, Sveriges ambassadör i Frankrike