20 november, 2014

Bättre och billigare Båtklubbsförsäkring – ny vd för Svenska Sjö

Som ny vd för Svenska Sjö har Per Grywenz stor makt över tiotusentals båtförsäkringar. Han ser Svenska Sjö som det självklara valet för ännu fler båtägare.

Per Grywenz är 51 år. Han började som vd för Svenska Sjö AB 1 oktober och kommer närmast från försäkringsjätten Trygg-Hansa, där han bland annat har varit chef för affärsutveckling inom privatdivisionen.

En udda detalj är att Per, som bor i Uppsala med sambo och tre barn, inte har någon egen båt.

Är du båtmänniska?
– Nej, och det är väl möjligen lite konstigt. Jag måste skaffa en båt. Å andra sidan känns det inte som något handikapp och det är inget som jag har dolt. Jag har dock haft ett par mindre segelbåtar båtar men båda är avvecklade.
– Alla de som säljer försäkringar och reglerar skador på Svenska Sjö måste däremot vara experter och det är de. Annars är det något fel.

Vilken blir din viktigaste roll på Svenska Sjö?
– Att göra Svenska Sjö mer attraktivt och ännu mera självklart bland båtägarna och då framförallt bland de som är medlemmar i båtklubb, det är ju främst för dom vi finns till. Vi är en medlemsförmån. Är det någonstans det dyker upp konkurrens så är det i nischer som till exempel båtförsäkring. Det är lättare att tränga igenom någons specialintresse. Därför måste vi marknadsföra oss och ständigt utvecklas.

Vad är viktigast för ett nischbolag inom båtförsäkringar?
– Skaderegleringen är väldigt viktig eftersom kunderna är kunniga, och båtklubbsmedlemmarna är och bör vara ännu kunnigare och de kan därmed vara väldigt kritiska och det med rätta Vi som företag måste försöka göra allt vi kan för att hitta vårt berättigande på den marknaden.

Hur ser du på Svenska Sjös position?
– Svenska Sjö är båtklubbsmedlemmarnas försäkringsbolag, men min känsla är att förståelsen för hur det hänger ihop nog har suddats ut rätt ordentligt. Ett sätt att bli bättre är att inte hela tiden bli jämförd med premie. Vi kan till exempel tydliggöra vad det innebär att båtklubbsmedlemmarna är delägare.

Förklara dig…
– Ett företag bör över tiden redovisa ett överskott, som i det här fallet går tillbaka till försäkringstagarna genom deras organisationer. Det ska vara smartare att försäkra sin båt hos oss eftersom vinsten går tillbaka till båtlivet.

Vill du att ni ger en återbäring?
– Absolut. Om det blir direkt till båtägaren eller till den lokala båtklubben, vilket jag tycker är naturligast, vet jag inte än, det är ett beslut för ägarna.

Vilken är Svenska Sjös roll?
– Om vi bara ska vara en av specialisterna på båtförsäkringar så blir vi väldigt utsatta för konkurrensen från de andra. Vi ska finnas där för att det inte ska skapas orimliga villkor eller höga priser och överskott som går båtlivet förbi. Vi ska vara det smarta valet för de med hårda krav på sin båtförsäkring och som tycker det är bra att ett eventuellt överskott till 100 procent kommer båtlivet till del och inte försvinner till någon anonym privat aktieägare.

Vilket uppdrag har du fått av styrelsen?
– Jag ska vända trenden uppåt för Svenska Sjö. Vi vill ha fler försäkrade båtar och inte bara vara garanten så att marknaden blir för dålig för båtägarna.

Vad ser du för möjligheter i samarbetet med Trygg-Hansa?
– Det är bara positivt att ha dem som formell försäkringsgivare. Dels blir allt enklare då vi snackar samma språk och båda har erfarenheter av och relaterar till Samma marknad, den svenska. Det underrättar väsentligt när man ska utveckla försäkringar. De är också väldigt proffsiga att ha att göra med.
– Sedan kan vi tillsammans med dom utveckla andra försäkringserbjudanden till Svenska Sjös kunder. Vi får se hur det kan utvecklas. Jag tror att vi ska vila lite på det innan vi drar igång något.
– Jag vill först skapa en tydligare bild av vad våra kunders ägarskap i Svenska Sjö innebär. Vi ska se till att det som är grunden – service, skadereglering och produkter – är i toppklass. Men för att stärka oss ytterligare på sikt måste vi göra något mer. Det kanske är att klubben får tillbaka en rejäl slant varje år om det blir ett överskott.
Lars-Åke Redéen

Bildtext:
Per Grywenz, vd för Svenska Sjö AB.

Bättre och billigare Båtklubbsförsäkring
Båtklubbsförsäkringen genom Svenska Sjö blir både billigare och bättre från 1 januari 2015. Då byter båtklubbsförsäkringen genom Svenska Sjö försäkringsgivare från Lloyds till Trygg-Hansa.
Skadekostnaden för försäkringen har varit stabil de senaste åren och resulterar nu för 2015 i en rejäl premiesänkning. Alla priser sänks med cirka 20 procent samtidigt som en del förbättringar genomförs.
– Från och med 2015 omfattas även båtförbundens verksamhet av hela grundskyddet. Flera moment får högre ersättningsbelopp och rättskydd omfattar även brottmål. Vi bedömer också att servicen vid större och mer komplicerade skador kommer att förbättras genom Trygg-Hansas lokala skadenätverk, säger Per Grywenz, vd för Svenska Sjö AB och Peter Karlsson på SBU.
SBU och Svenska Sjö hoppas att klubbarna kommer att uppleva det som positivt och att de som inte har tecknat tilläggsförsäkringarna gör det i ökad omfattning.
– Vi hoppas också att detta kan bidra till ännu starkare relationer med klubbarna. Medlemsförmånen med båtklubbsförsäkring och båtförsäkring är viktiga delar i medlemskapet och behöver ständigt utvecklas, säger Peter och Per.