20 november, 2014

Volvo Ocean Race – Team SCA starkast i blåsig etappstart

Kockan 1700 på onsdagen svensk tid gick starten för den andra delsträckan av Volvo Ocean Race 2014-15 från Kapstaden till Abu Dhabi. Båtarna lämnade Kapstaden i hård vind och svenska Team SCA fick en perfekt start.

– Starten kommer att bli helt galen, sa den svenska seglaren Martin Strömberg ombord på kinesiska Dongfeng Race Team innan starten och syftade på vinden på runt 15 m/s.

Och det blev dramatiskt när de sju lagen först seglade ett varv runt en bana nära hamnen och sedan lämnade Kapstaden bakom sig. Spanska MAPFRE var först över startlinjen och när vinden fyllde deras segel satte de fart ut i banan i 20 knop.

Den hårda vinden gjorde att seglarna fick slita hårt under manövrarna runt banan. Vid det näst sista rundningsmärket skapades dock en tillfällig vindlucka bakom Kapstadens landmärke Taffelberget. Team SCA låg då sexa men lyckades glida förbi sina konkurrenter och hitta tillbaks till vinden först. Manövern gjorde att de låg trea när startbanan var avklarad och när fältet fortsatte söderut mot Godahoppsudden hade Team SCA tagit ledningen.

Dongfeng Race Team passerade det sista rundningsmärket som femma och enligt Martin Strömberg blir det en utmanande fortsättning på etappen.

– Första natten kommer att vara tuff med kryss längs med kusten och det gäller att hänga med i täten runt Godahoppsudden. Det kommer vara värst väder under den första veckan.

Målgången i Abu Dhabi är beräknad till 11-15 december. Volvo Ocean Race 2014-15 avgörs i nio etapper på väg runt jorden och avslutas med stor final i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Etapp 2 Kapstaden – Abu Dhabi
Etappen från Sydafrika till Förenade Arabemiraten tar Volvo Ocean Race tillbaks till norra halvklotet och från Atlanten till Indiska Oceanen.
I december blåser det ofta en kraftig vind från sydväst i Kapstaden vilket betyder att Båtarna troligtvis kommer mötas av kraftig motvind under det första dygnet efter starten. Navigatören kommer tidigt att behöva besluta sig för att antingen segla söderut i vindar från väst eller hålla sig närmare den afrikanska kusten. Ett svårt beslut eftersom vädret i regionen är väldigt oberäkneligt och det som känns som rätt vägval kan snabbt förvandlas till ett misstag.
Det troligaste scenariot är att båtarna seglar söderut inledningsvis för att hitta möjligheten att snabbt segla österut. Nackdelen med detta vägval är Agulhasströmmen, ett stort och kraftigt havsströmsystem på upp till fem knop. I kraftiga vindar från väst kan strömmen, som kommer från motsatt håll, skapa tuffa vågförhällanden.
Ett annat scenario är mycket lätta vindar söder om Godahoppsudden som orsakas av att vädersystem i Atlanten och Indiska Oceanen slår ut varandra. Om det händer kommer seglarna kunna hitta vind nära kusten men det alternativet leder till mer segling i motvind
Det stora hindret på väg norrut blir det stora vindlösa högtrycket i Indiska Oceanen. Den vanligaste lösningen på problemet är att välja en väg västerut i området och dra nytta av vindar från nordöst just söder om Madagaskar. När detta hinder avklarats bör båtarna få stabila passadvindar från sydöst och båtar som kommer österifrån kommer då att ha optimala och snabba vidvinklar.
En av riskerna i området är den tropiska cyklonsäsongen. Dessa stora vädersystem skapas nära doldrums och blir mer och mer kaotiska när de spinner söderut. När cykloner bildats slår de dessutom ut passadvindarna vilket gör det svårt att hitta vind utan att riskera båtskador i stormen.
Den andra etappen andra nöt att knäcka är Indiska Oceanens doldrums som är olikt doldrums i Atlanten. Här möts passadvindar från sydöst och monsunvindar från nordväst vilket skapar ett brett band av cumulusmoln, regn och lätta vindar söder om ekvatorn. Området är ofta smalare västerut men det är inte lika uppenbart som i den första etappen.
Efter Doldrums är det ett långt ben upp till Persiska Viken i monsunvindar från nordöst. När monsunen tappat kraft är det oftast en övergång i lätta och byiga vindar. Vinden i området blåser oftast från nordväst och kallas Shamal. Efter Ormuz är det vanligtvis undanvind till Abu Dhabi.