22 oktober, 2014

467 000 kryssningspassagerare gästade Stockholms Hamnar

Fredagen den 24 oktober anlöper Marco Polo, säsongens sista kryssningsfartyg. Då har 265 kryssningsfartyg med 467 000 passagerare spenderat 450 miljoner kronor i Stockholm.

Marco Polo kommer att avsluta kryssningssäsongen i Stockholms Hamnar. Totalt har då 265 internationella kryssningsfartyg med 467 000 passagerare gästat Stockholms Hamnar, varav 23 fartyg i Nynäshamns hamn.

– Stockholm är en populär besöksdestination och 2015 och 2016 års bokningssiffror visar ett fortsatt starkt intresse, säger Johan Castwall, vd Stockholms Hamnar. Ett väl fungerande samarbete mellan aktörerna som är verksamma i kryssningsindustrin gör det möjligt att hantera många resenärer och samtidigt behålla ett mycket gott rykte.

Kryssningsresenärerna spenderar sammanlagt runt 450 miljoner kronor under besöket i Stockholm på hotellnätter, restaurangbesök, shopping mm. 42 anlöp var turnarounds, vilket innebär att resan påbörjades eller avslutades i Stockholm. Kryssningsfartygen blir färre men större och rymmer allt fler passagerare.

– Den här säsongen präglas framförallt av två trender inom kryssningssegmentet i Stockholm. Dels fortsätter antalet europeiska kryssningspassagerare att öka och dels väljer kryssningsturisten i allt högre grad att uppleva Stockholm på egen hand, säger Peter Lindqvist, vd Stockholm Visitors Board.

I år kom för första gången Royal Princess, det största kryssningsfartyget som hittills kryssat i Östersjön. Royal Princess är 330 meter lång och rymmer 4000 passagerare. Alla kryssningsanlöp finns med i fartygslistan på Stockholms Hamnars webbplats samt i appen CruiseSthlm.

Fakta internationell kryssningstrafik i Stockholms Hamnar
Antal År 2012 År 2013 År 2014
Kryssningsfartyg 275 278 265
Passagerare 469 000 478 000 467 000
Stockholm Cruise Network är ett partnerbaserat samarbetsprojekt bestående av Stockholm Visitors Board, Stockholms Hamnar, Swedavia samt ett 30-tal partners som representerar turoperatörer, hamnagenter, hotell, attraktioner och transporter. Syftet med nätverket är att tillsammans marknadsföra samt utveckla Stockholm som kryssningsdestination.