14 oktober, 2014

Ny marin V6:a från Mercury Marine

Den nya V6-motorn Mercury MerCruiser 4.5L på 250 hk är baserad på innovativa nya funktioner och ledande teknik och har utformats och tillverkas vid Mercury Marines huvudanläggning i Fond du Lac i Wisconsin.

MerCruiser 4.5L sätter nya standarder för acceleration och totalprestanda, tack vare konstruktionsdetaljer som ett långt krökt insugningsgrenrör och en stor slagvolym, vilket ger ett mycket bra förhållande mellan effekt och vikt. Denna V6-motor väger 59 kg mindre än en 5,0-liters V8-block, men ger ändå liknande prestanda.

4.5L är en riktig högprestandamaskin med maximal bränsleeffektivitet och mycket tyst gång. Det nydesignade bakåtriktade spjällhuset, gasspjällets unika utformning minskar visselljudet, motorhöljet och motorns fästen, lättviktssvänghjulet, bränsletillförselmodulen och det strukturbyggda oljetråget bidrar alla till att ge en mycket bra tomgång, jämnhet, låg ljudnivå och minskade vibrationer för en bättre båtupplevelse.

MerCruiser 4.5L är en högteknologisk plattform som möjliggör världens första V6-drevmotor som är kompatibel med SmartCraft Digital Throttle & Shift (DTS), för direkt svar på gas och mjuk växling vid alla varvtal. Ett alternativ för 4.5L V6 med DTS är joystickstyrning, som ger den allra bästa upplevelsen vid angöring och manövrering.

4.5L V6-modellen möjliggör också Adaptive Speed Control (ASC), som automatiskt upprätthåller det inställda varvtalet oberoende av förändringar av belastning eller yttre faktorer, till exempel snäva svängar, vattensport och lägre hastigheter vid planing. Resultatet blir en ökad gasrespons och en sportigare känsla för föraren, som inte längre behöver justera gaskontrollen kontinuerligt.

Mercury Marine har byggt in det optimala korrosionsskyddssystemet i 4.5L V6-modellen, med hållbara gjutjärnskomponenter där motorn kommer i kontakt med havsvatten samt korrosionsbeständiga aluminium- och kompositmaterial på alla andra ställen. Digitala sensorer används överallt i stället för analoga. Liksom alla MerCruiser-motorer levereras 4.5L som standard med en treårig korrosionsgaranti samt med Mercurys begränsade tillverkargaranti på upp till två år.

Mercury lade särskild tonvikt vid enkelheten i underhållet vid utformningen av MerCruiser 4.5L V6, vilket innebär att ingen traditionell 20-timmarsservice behövs. Enheten har en underhållscentral nära motorns övre främre del, vilket gör att ställen som kunden behöver komma åt – till exempel för att byta oljefilter och fylla på olja – är lätta att se och nå. Dessutom är ventilmekanismen underhållsfri genom motorns hela livstid. 4.5L V6 har också ett “säsongsförlängande” dräneringssystem som gör att du kan fortsätta använda båten under övergångarna mellan årstiderna.

MerCruiser 4.5L finns för enkel- och dubbelinstallation och är kompatibel med Mercurys hela serier med Alpha- och Bravo-drev. Den ger originalutrustningstillverkare, marinåterförsäljare och konsumenter stor frihet att skapa det idealiska motorpaketet för många olika slags båtar, från små och lätta båtar till större skärgårds- och havskryssare. Motorns kompakta format ger båtbyggare extra utrymme att skapa andra funktioner.