4 oktober, 2014

Volvo Ocean Race 2014–15 sätter segel i oktober

Nu startar Volvo Ocean Race 2014–15. Med en helt ny en-typsbåt, sju internationella team och förutsättningar för ännu bättre mediabevakning fortsätter tävlingen att generera ett stort affärsvärde för Volvobolagen.

Startskottet för den 12:e upplagan av Volvo Ocean Race går den 11 oktober. Då lämnar sju båtar Alicante i Spanien. På sin väg mot slutmålet Göteborg i juni 2015 besöker de elva hamnar på fem olika kontinenter, och när mållinjen passeras har de seglat 38 739 sjömil i en av världens tuffaste tävlingar.

Volvos gemensamma kärnvärden – säkerhet, kvalitet och omsorg om miljön – är en naturlig del i Volvo Ocean Race. Volvo Cars och Volvokoncernen skapar genom sitt gemensamma ägarskap av tävlingen en effektiv plattform för att utveckla varumärket, bygga affärsrelationer och öka kännedomen om varumärket globalt.

– På Volvo Cars utgår vi alltid från människorna, inom allt från säkerhet till innovation. Tack vare Volvo Ocean Race får vi en utmärkt möjlighet att knyta nya kontakter och skapa relationer med människor över hela världen. Tävlingen i sig är också en extraordinär uppvisning i mänsklig uthållighet, och den kräver passion, fokus, engagemang och teamwork. Samma känslor och egenskaper som återspeglas i designen av våra fordon, säger Håkan Samuelsson, vd Volvo Car Group.

– Volvo Ocean Race är ett utmärkt tillfälle att visa allmänheten vilken roll Volvokoncernen har i dagens samhälle och vårt starka engagemang i att utveckla morgondagens hållbara transportlösningar. Tävlingen tillför dessutom ett tydligt affärsvärde och är en långsiktig satsning för att bygga varumärket Volvo, säger Olof Persson, vd och koncernchef Volvo.

Nya båtar
Entypsbåten Volvo Ocean 65 är ny för den här upplagan av tävlingen. Alla sju deltagande båtar är byggda efter samma, noga reglerade specifikationer. Det gör att det i första hand är besättningarnas skicklighet, strategi och samarbetsförmåga som avgör tävlingen.

Volvo Ocean 65 innehåller en rad nyheter som tillsammans inte bara gör båten snabb, utan även gör att den klarar tuffast tänkbara förhållanden. Säkerheten är också högprioriterad, precis som säkerhet har prioriterats högt inom Volvo ända sedan den första bilen tillverkades 1927.

Affärsmöjligheter
I Race Village vid varje hamnstopp har Volvobolagen en paviljong där allmänheten och kunder får uppleva produktutbudet och vad varumärket Volvo står för. Teknik och säkerhetsfunktioner – för både bilar och kommersiella fordon – visas också upp i den mobila utställningen. Bland höjdpunkterna finns Volvos helt nya premium-SUV XC90 och den hyllade Volvo FH-lastbilen med sin omtalade Volvo Dynamic Steering.

Volvo Ocean Race är ett effektivt redskap för att initiera och förbättra affärsrelationer. Hamnstoppen ger unika möjligheter till interaktion med olika intressenter – från befintliga och potentiella kunder till återförsäljare, försäljningspartner och media. En bredare målgrupp kan nås tack vare specifika marknadsföringskampanjer, PR och kommunikation i sociala medier.

Volvo Ocean Race-utgåvor
Volvo Cars och Volvokoncernen använder tävlingen i sina affärsaktiviteter och släpper specialutgåvor av vissa fordon. Femte generationens Volvo Ocean Race Edition-bilar omfattar modellerna Volvo V40, V40 Cross Country, V60 och XC60. Volvo Lastvagnar har introducerat specialutgåvor av Volvo FH13 och Volvo FH16 som inspirerats av tävlingen.

Global exponering
Volvo Ocean Race får enorm mediabevakning över hela världen. Miljoner fans kommer att följa äventyret när lagen tävlar mot varandra under extrema förhållanden. Kameror ombord och avancerad telekommunikationsteknik gör att tävlingen kan följas in i minsta detalj på tv, via dator och i mobila enheter. Dessutom besöker hundratusentals människor hamnstoppen för att uppleva tävlingen i verkligheten.

Under 2011–12 års tävling såg 1,55 miljarder människor tävlingen på tv och hamnstoppen besöktes av sammanlagt 2,9 miljoner människor. Dessutom följdes tävlingen av miljoner människor via digitala kanaler eller global media.