1 oktober, 2014

Tvist efter besked om återkallande av båtar

Transportstyrelsens beslut om återkallande av Kimple båtar bestrids. Det är den svenska generalagenten, Midmarine AB i Sundsvall, som har reagerat mycket starkt mot att Transportstyrelsen har förbjudit företaget att släppa ut fritidsbåtar av fabrikatet Kimple på den svenska marknaden.

Text från tidningen Båtbranschen 6-14:

Enligt beslutet ska Midmarine även återkalla samtliga Kimple-båtar som de levererat till återförsäljare eller kund, totalt 600–700 båtar. Orsaken är att företaget inte kunnat visa att båtarna är provade som de ska för att få vara CE-märkta.

Transportstyrelsen skriver i sitt pressmeddelande, som har publicerats i flera media, att de efter en kontroll av CE-märkning på fritidsbåtar upptäckte att dokumentation saknades över hur de Kimple-båtar som Midmarine levererar provats för att leva upp till CE-märkningen. Trots upprepade påstötningar har företaget inte kunnat visa upp någon fullständig dokumentation. Det innebär att det inte går att säkerställa att båten, som är tillverkad i Kina, är provad på rätt sätt för att uppfylla CE-märkningens hälso-, miljö- och säkerhetskrav.

Transportstyrelsen har därför beslutat att förbjuda Midmarine AB att släppa ut fritidsbåtar av märket Kimple. Skulle företaget fortsätta att släppa ut båtarna, kan Transportstyrelsen kräva ett vite på 500 000 kr från företaget.

Företaget har också fått ett föreläggande om att återkalla samtliga de fritidsbåtar av märket Kimple som redan levererats till återförsäljare eller kund. Senast 28 augusti skulle Midmarine ha lämnat en plan till Transportstyrelsen för hur återkallelsen ska genomföras.

Transportstyrelsens åsikter bestrids helt av Midmarine. Företagets tekniske chef, Anders Andersson, skriver så här i ett överklagande:

”Kimples båtar är helt seriöst CE-märkta och all dokumentation och provning är enligt EU:s lagar och förordningar. Vi har lämnat in en överklagan då vi och vår advokat anser att Transportstyrelsens beslut saknar laglig grund och genomförs dessutom på ett oetiskt sätt. Vi hoppas få detta ur världen så fort det går. För er återförsäljare innebär detta naturligtvis en massa funderingar och frågor från kunder. I stort kan man säga att båtarna skall ej återkallas. Det finns inget sätt för Transportstyrelsen att kräva detta på laglig väg. Kimple uppfyller alla säkerhetskrav och CE-märkningen är seriöst upprättad.”

Anders Andersson skriver vidare att ”Transportstyrelsen har helt oväntat startat en aggressiv attack mot Kimple. Transportstyrelsen har stoppat vår försäljning och hävdar att båtarna skall återkallas.”

Midmarine pekar på att konsekvensen av Transportstyrelsens nu överklagade beslut är att företagets existens hotas.

Christer Bergström, Transportstyrelsens ansvarige för CE-frågor för båtar, har en helt annan uppfattning.

– Tillverkaren har inte alls klart för sig hur CE-certifieringen ska utföras för att vara korrekt. De har endast gjort en liten del av den provning som ska göras, men de inser inte att med den provningsmodul som de har valt så måste de göra huvuddelen av provningen själva och det har de inte gjort.

– Jag har svårt att se att de kommer någonstans med sitt överklagande. När vi har läst överklagandet ska vi svara. Vi har haft många överklaganden och det är bara i ett fall som vi har fått en dom som har gått emot oss.

Vilken är er allvarligaste kritik?
– Det är att de inte har provat och visat att den är säker innan de börjar sälja den. Sådant som inte är provat är manöveregenskaper, fall över bord med mera, säger Christer Bergström.

Om Transportstyrelsens beslut står fast kan domen få konsekvenser för hela EES-området så att importörer i andra EES-länder också tvingas följa beslutet.

Fotnot: CE-märkning krävs för produkter som kan vara farliga för användaren. CE-märket på en produkt betyder att tillverkaren garanterar att produkten uppfyller EU:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav. Den som tillverkar eller importerar en fritidsbåt är skyldig att se till att båten uppfyller kraven för CE-märkning.
Lars-Åke Redéen

Bilden:
Båtar med varumärket Kimple ska återkallas enligt Transportstyrelsen. Foto: Atle Knutsen.