8 september, 2014

Nyskapande TV-serie styr Volvo Ocean Race mot ny publik

En filmmakare med flera framgångsrika dokumentärer bakom sig, men som helt saknar erfarenhet från sportprogram, har fått uppgiften att regissera den TV-serie som Volvo Ocean Race producerar från och med tävlingens start om en månad. Nu kan du få ett smakprov på Life at the Extreme!

Regissören François Gandolfi kommer att sätta en tydlig prägel på Life at the Extreme, den 39 delar långa TV-serie som produceras varje vecka under Volvo Ocean Race. Publiken kommer att få en inblick i seglarnas dagliga liv under kappseglingen runt jorden på ett sätt som de aldrig fått tidigare.

Fransmannen erkänner att han vet ”absolut ingenting” om segling men bland hans imponerande TV-meriter från de senaste tjugo åren finns produktioner som Hairy Bikers, The Gadget Show, Embarrassing Bodies, A Place in the Sun och många fler.

– Vi tittade på en lång rad av respekterade regissörer för vårt veckomagasin men det var tydligt att François var rätt person för att hjälpa oss nå en ny publik, säger Björn Alberts som är Kommunikations- och marknadsföringschef för Volvo Ocean Race.

– Det här är en av världens mest dramatiska och mänskliga historier, för att inte tala om ett av idrottsvärldens mest utmanande test av både fysik och psyke. François förmåga att producera engagerande program om vanliga människor som gör extraordinära saker gör honom till ett perfekt val för oss i vår ambition att locka nya fans.

Gandolfi tvekade inte en sekund på att ta sig an utmaningen att fånga tävlingens unika berättelse och förmedla den på ett sätt som aldrig gjorts tidigare i dess 41-åriga historia.

– Det fascinerar mig hur någon vettig person ens kommer på tanken att göra det här racet. Jag har gjort program om enastående kvinnor och män i hela mitt liv, men aldrig tidigare jobbat med en liknande grupp människor och sättet de tar sig genom den nio månader och nästan 40 000 sjömil långa utmaningen, säger François Gandolfi och fortsätter:

– En del människor kanske tror att segling är en bakåtlutad och civiliserad sysselsättning, men Life at the Extreme kommer att visa att det är långt från sanningen för de män och kvinnor som håller på med havskappsegling.

Volvo Ocean Race har också anlitat Sunset+Vine, ett prisbelönat brittiskt produktionsbolag som är experter på sport och framförallt segling.

Leon Sefton, världsledande producent av seglingsprogram, kommer att producera programmet från slutet av september 2014 till slutet av juni nästa år. En viktig ingrediens är också tävlingens ”Onboard Reporters” som finns ombord på varje tävlingsbåt. Deras roll är att vara en fluga på väggen, berätta vad som händer på båtarna och fånga filmmaterial till varje avsnitt av TV-serien.

Enligt Andrew Preece, projektledare för Sunset+Vines seglingsavdelning, kommer valet av François Gandolfi göra att tittare kommer närmare det verkliga livet för seglarna.

– Det är en av flera nyskapande idéer, precis som att vi nu har ett produktionsteam dygnet runt i tävlingens högkvarter i Alicante. Det kommer att föra tittarna närmare all action och de risker som lagen utsätts för hela tiden, ett tema som kommer att vara en röd tråd genom hela vår bevakning, säger Preece.

Fler än 75 TV-kanaler har redan tagit in Life at the Extreme och programmet har premiär veckan innan den första etappen av Volvo Ocean Race som startar 11 oktober. Varje program kommer att vara 30 minuter långt och serien består av 39 delar.

Titta här: https://www.youtube.com/watch?v=7AhiZZPw9Xk&feature=youtu.be

Kommentarer

Bo Johansson 15:14:22 2014-09-28

Är det någon svensk tv-kanal som kommer att sända?