28 augusti, 2014

Accenture utsedd till “Principal Team SCA Digital Supplier”

SCA, ett ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag, har valt Accenture som digital samarbetspartner i syfte att hjälpa SCA maximera effekten av satsningen på Volvo Ocean Race 2014-2015. Som ”Principal Team SCA Digital Supplier” kommer Accenture att bidra med kunskap och expertis inom analys och interaktiv marknadsföring för att stärka närvaron och öka synligheten via en rad olika digitala kanaler under de nio månader Team SCA kommer att tävla runt jorden.

Via affärsområdena Interactive och Analytics, som båda utgör en del av det nylanserade Accenture Digital, kommer Accenture att leverera en lång rad lösningar och tjänster till SCA. I avtalet ingår bland annat design och bemanning av ett center för digital performance som kommer att fungera som ett nav för SCA:s digitala närvaro under Volvo Ocean Race. Centret kommer att bevaka Team SCAs framgångar och analysera genomslaget i relevanta digitala marknadsföringskanaler och sociala medier. Dessutom kommer Accenture att bidra med servicedesign, mobil marknadsföring, bygga appar samt rådge SCA om hur de bäst utformar och kommunicerar aktiviteter som passar för de olika marknaderna som ingår i kampanjen.

”Vi kommer att göra allt för att ge Team SCA de allra främsta tjänsterna inom interaktiv marknadsföring och analys. Vårt mål är att kunna förmedla tävlingens alla spänningsmoment från båten hela vägen till Team SCAs supportrar runt om i världen. Vi kommer också att arbeta för att öka antalet följare och för att nå ut till helt nya grupper som kan få upp ögonen för SCA”, säger Carl-Peter Thorwid, VD för Accenture Sverige.

”SCA:s medverkan i Volvo Ocean Race, med ett kvinnligt team, är en utmärkt marknadsföringsplattform för att sprida kunskap om SCA och våra varumärken, exempelvis TENA och Tork. Med stöd av Accenture Digital kommer vi att kunna nå exakt våra målgrupper med information och uppdateringar om Team SCAs aktiviteter och resultat. Att nå ut och engagera genom interaktiva digitala kanaler är en viktig del av SCA:s satsning på Volvo Ocean Race”, säger Josephine Edwall-Björklund, Senior Vice President Group Function Communications för SCA.

Volvo Ocean Race, som först arrangerades under namnet Whitbread Round the World Race år 1973, är en seglingstävling runt jorden där förstapriset är ett av de mest ärofyllda inom sporten. Startskottet för den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race går av stapeln den 4 oktober 2014 i och med inledningen av tävlingen In-Port Race i Alicante i Spanien. Avslutningen sker i samband med ett sista In-Port Race den 27 juni 2015 i Göteborg. Den 38 379 sjömil långa rutten inkluderar delstopp i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (Förenade Arabemiraten), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport (Rhode Island, USA), Lissabon (Portugal), Lorient (Frankrike) och Hague (Holland) innan tävlingen avslutats i Göteborg.