14 juli, 2014

Ny blogg: “Slagna av den minsta båten i vår klass”

Sju minuter. Efter nästan 70 timmars segling var det sju minuter som saknades för att vinna storbåtsklassen på ÅF Offshore Race 2014 (Gotland Runt). Slagna av den minsta båten i vår klass.

Det är lätt att haka upp sig på de där sju minutera. Var tappade vi dem? Vad hade vi kunnat göra annorlunda? Vi gick igenom racet timme för timme, rannsakade oss själva och kom unisont fram till att vi gjort det fantastiskt bra. I frustrerande lättvind hamnade vi i bleke hela sex gånger där det blev omstart med de mindre båtarna som kommit ikapp. Trots detta var vi 100% fokuserade och drev båten framåt dygnet runt. Ingen tappade humöret utan vi såg möjligheter hela tiden. Även när maten tog slut. Är vi alltså nöjda? Thomas Blixt har vunnit fler Gotland Runt än någon annan och målet var givetvis att vinna. Är vi alltså besvikna? All tävlingsidrott kan vara svart eller vit om man vill det.

Jag väljer att vara mer nyanserad. Vi nådde inte resultatmålet att vinna. Det är så många yttre faktorer som påverkar om det är möjligt att nå ett resultatmål eller ej. Lättvind t.ex. Prestationsmålen att vara proaktiva, maximera nuet och driva båten till dess fulla potential nåddes definitivt. Mina personliga känslomål att ha roligt och våga ta plats i teamet uppfylldes med råge. Alltså nådde i alla fall jag två av tre mål. Det är fördelen med att lägga fokus på det man kan påverka – prestation och känsla snarare än resultat. Man når sina mål oftare.

Du som följt mig som krönikör här på batliv.se har genomskådat mig för längesedan. Det som presenterats som ett projekt där ni ska få följa Renata Chlumskas utmaning att lära sig segla och genomföra två utmaningar till havs, handlar egentligen om mig. Om att jag genom samarbetet med Renata har hittat tillbaka till seglingen, fått tillbaka glädjen och drivkraften igen och att jag vill göra det fullt ut. Även om det idag inte handlar om att jaga de ädlaste valörerna. Nu handlar det om personlig utveckling.

Renata ja. Hur gick det för henne ombord på Blixt Pro Sailing? Stolt men inte överraskad kan jag som hennes coach konstatera att hon fann sig tillrätta omgående. Lyhörd, reaktionssnabb, smidig och orädd. Formellt fick hon rollen ”floater”, d.v.s. den som löser allt som annars faller mellan stolarna. Kittet som sammanfogar alla moment till en helhet. Så småningom utökades Renatas ansvar och hon fick winscha, trimma, styra och åka upp i masttoppen för att spana efter vind. För en som lider av svår sjösjuka, som Renata, är ett lättvindsrace det bästa som kan hända. Det enda problemet var att den utdragna seglingen innebar att Renata fick kasta sig av båten efter målgången i Sandhamn för att i högsta fart ta sig med en rib in till Stockholm och Amerikanska ambassaden och fixa det visum hon behövde till flyget nästa morgon mot nästa äventyr. Jag tror hon hade typ 7 sju minuter tillgodo innan ambassaden stängde.

Alltid ett nytt äventyr väntar runt hörnet för den kvinnan. I slutet av september väntar finalen i vårt seglingsprojekt. Då ska hon vara rorsman under Navigare Race Week i Kroatien.

Anna-Karin

Anna-Karin S. Öjerskog är världsmästare i segling och lär den professionella äventyraren Renata Clumska att segla, med målet att delta i ÅF Offshore Race och Navigare Race Week. Anna-Karin är en flitigt anlitad föreläsare, moderator och ledarskapscoach. Läs mer på www.a-head.se