26 juni, 2014

Mercury satsar på fler nya inombordare

Medan utombordarna blir allt större och tar över allt fler akterspeglar satsar amerikanska Mercury, som i år firar 75-årsjubileum, fortfarande på denna beprövade teknik. Mercury Marine har visat upp åtta stycken nya inombordsmotorer för dieseldrift det senaste året, de flesta på en pressvisning i USA för ett par veckor sedan.

Företaget har även presenterat en rad nya bensinmotorer och utombordare i olika storlekar.

Liksom på bilsidan går utvecklingen mot färre cylindrar och mindre motorvolym, allt för att få ned bränsleförbrukningen. De klassiska V8-motorerna blir allt mer sällsynta i både bilar och båtar medan V6 och små fyrcylindriga motorer tar mer mark.

Mercurys senaste nyhet är en 4,5 liters V6 på 250 hk. En av fördelarna är att den faktiskt har ungefär samma vridmoment som en V8 på fem liter, förutom att V6:an är 60 kg lättare och 11,4 cm kortare.

En av förklaringarna till de effektiva nya motorerna är en gaskontroll som gör att motorn behåller samma varvtal oavsett belastning. Den finns bland annat i den nya V6:an och heter Adaptive Speed Control (ASC).

Mercury Marine har sedan flera år ett samarbete med VAG (Volkswagen Marine) om dieselmotorer. Nyheterna i år är en V6 TDI 3,0 liter och en V8 TDI 4,2 liter på 370 h Båda de här motorerna finns i bilar från VW och Audi.

4,2-litersmotorn väger 379 kg, har 1 800 bars commonrailsystem och en dubbelturbo som ger ett vridmoment på maffiga 782 Nm.