22 maj, 2014

Fartyg i Kalmar och Tranås k-märks

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har k-märkt två fartyg. Både Boxholm II i Tranås och John Jennings i Kalmar ingår nu i den exklusiva skaran historiska skepp och båtar som anses viktiga för det maritima kulturarvet. Sammanlagt är 128 fartyg k-märkta. De finns hemmahörande längs landets alla kuststräckor från norr till söder och i insjöar och älvar. Verksamheten kring att bevara, och använda historiska fartyg engagerar tusentals entusiaster runt om i landet.

– Vi är väldigt stolta och glada över att kunna presentera ytterligare två k-märkta fartyg säger intendent Claes Wollentz på Sjöhistoriska museet. För Sjöhistoriska är det viktigt att kulturhistoriskt intressanta fartyg kan bevaras och användas. Möjligheten att få vara med ombord lockar varje år hundratusentals intresserade. De här fartygen är viktiga för en levande kustkultur.

Fartygens ägare ansöker om att få sitt fartyg k-märkt. Utmärkelsen kan sökas för fartyg som gått i yrkesmässig trafik och som främjar kunskapen om sjöfartshistorien.
– Vi k-märker intressanta och värdefulla fartyg. På så sätt vill vi verka för att de uppmärksammas, bevaras och används. Förhoppningen är att k-märkningen ska ge uppmuntran och stöd till ägarna som arbetar med att förvalta det maritima kulturarvet, säger Claes Wollentz.

FAKTA OM FARTYGEN

Boxholm II / SGKR
Byggd : 1904, Ljungrens Mek. Verkstad, Kristianstad
Passagerarfartyg.
Hemmahamn: Tranås.

S/S Boxholm II är ett vedeldat ångfartyg byggt vid Ljunggrens Verkstad AB i Kristianstad 1904. Fartyget fraktades till sjön Sommens strand och monterades samman. Premiärturen gick i juli 1904. Hon byggdes ursprungligen som pråm- och timmerdragare för Boxholms AB:s räkning. Akterskeppet byggdes om 1916 och försågs med sittplatser. Sedan 1966 går hon endast som passagerarfartyg. Ägare är Rederi AB Boxholm II och där ingår Tranås-, Boxholm och Ydre kommun samt föreningen Ångbåtens Vänner och Stiftelsen Sommen. Boxholm II går i reguljär passagerartrafik sommartid mellan de ursprungliga tilläggsplatserna runt sjön och med chartertrafik.

John Jennings / SHMA
Byggd: 1920, Karlstad.
Hemmahamn: Kalmar.

John Jennings är byggd 1920 vid C.J. Wennbergs Mek. Verkstad i Karlstad och utrustades med varvets ångmaskin på 120 Ihk. Maskinen byttes 1957 till en Skandia 4-cyl. tändkula på 300 Ihk som ersattes av 2 Volvo-Penta dieselmotorer 1971. Fartyget byggdes på spekulation, dvs utan beställare. Först1926 lyckades man hitta en intressent, Robertsfors AB, Sikeå som köpte henne och döpte fartyget till John Jennings. Efter ett par ägarbyten köptes hon 1981 av Wiréns Rederi AB, Piteå men såldes igen efter bara några månader till Frälsningsarmens Förlags AB, Stockholm där hon sattes på traden Stockholm – Kurön som passagerarfartyg. Därefter några år hemmahörande på Åland och i Finland innan John Jennings 2007 köptes av nuvarande ägare med Kalmar som hemmahamn och fartyget ska bevaras i skicket som efter ombyggnaden 1957.