16 maj, 2014

Vårrustning – gör bara det nödvändigaste nu

Våren är paradoxalt nog den sämsta tiden att vårrusta på enligt fackfolket. Gör därför bara det nödvändigaste nu och spar resten av arbetet till i höst. Att följa alla vårrustningstips skulle innebära ett heltidsjobb i flera veckor. Men det mesta av vårrustningen görs faktiskt bäst på hösten. Det är på hösten som båten ska tvättas ur, böldpesten åtgärdas, dynor och kapell ses över, motorn tömmas på vatten och glykol samt filter ska bytas.

När höstrustningen väl är avklarad behöver man sedan inte känna sig tvingad eller pressad att hinna med så mycket innan vårens första värmande strålar börjar titta fram ett par dagar innan sjösättningen. Om man gör grovjobbet på hösten så förvandlar man den ofta stressiga vårrustningen till lättsamt vårpyssel.

Avsätt en vecka på sensommaren
Det finns med andra ord många anledningar att skjuta upp det stora jobbet till hösten. Varför inte avsätta en vecka på sensommaren till att förbereda och klara av allt som borde göras? På hösten har man eventuella fel och brister på båten färskt i minnet. Dessutom har marinhandlare, segelmakare, kapellmakare och varv lågsäsong då och därmed tid att ge litet extra service.

Att till exempel få en segelmakare att följa med ut på en testseglats och analysera din segelgarderob och komma med lämpliga förslag till förbättringar är knappast möjligt på våren. Men på hösten finns det desto mer tid och mer möjligheter att lägga litet extra hjärta i just det du behöver hjälp med.

Vårvädret kan stoppa
Att försöka pruta eller förhandla om priser är heller ingen idé på våren när kunderna står i kö för att få klart inför sjösättningen. Bättre då att ligga steget före redan på hösten och ha sin att-göra-lista redan spikad. Och att i god tid beställa eventuella reservdelar som kan komma att behövas och som kan ha långa leveranstider på vårarna.

Det starkaste skälet att klara av vårrustningen redan på hösten är det nyckfulla vårvädret. Visst kan den svenska våren bjuda på värme och glittrande fjärdar utanför uppläggningsplatsen. Men det kan lika gärna snöa horisontellt. Då är det så lagom kul att till exempel slippa utföra reparationer med epoxibehandling eller lacka trädetaljer med allt vad det innebär med torktider. Sensommaren är som bekant ett betydligt säkrare kort när det gäller vädret på våra breddgrader.

Behöver du verkligen bottenmåla?
Rådet är alltså: bara det nödvändigaste nu. Tvätta och vaxa båten och få den att se snygg ut på ytan. Ta hand om motorn och bränslesystemet, se över riggen och annat som direkt rör säkerheten ombord. Ladda batterierna och kontrollera elsystemet.

Fundera också på om du verkligen behöver bottenmåla. Eller om det kanske finns en bottentvätt i närheten av dina farvatten? Bottenfärg har i alla tider haft ungefär samma literpris som en bättre whiskey och att bottenmåla är både ett drygt och kladdigt jobb.

Källa: Atlantica.