9 maj, 2014

El från bränsleceller driver Toyotas amerikanska huvudkontor

Elkraft från världens största stationära bränslecell tas nu i bruk vid Toyotas amerikanska huvudkontor i Los Angeles. Anläggningen kommer att leverera omkring hälften av all den el som behövs under sommaren, när förbrukningen är som högst.

Toyotas första serietillverkade bränslecellsbil ska lanseras kommersiellt nästa år. Redan nu utnyttjar företaget dock samma teknik för att sänka både kostnaderna och koldioxidutsläppen vid ett av sina största kontors­komplex i USA. Installationen är den största av sitt slag i världen och är också den första tillämp­ningen av en bränslecell som en stationär generator.

Den vätgasdrivna bränslecell som nu har installerats vid huvudkontoret i Los Angeles har en effekt på 1,11 megawatt. Det motsvarar genomsnittsförbrukningen hos 765 amerikanska villor. Anläggningen klarar att producera omkring hälften av del elkraft som kontors­komplexets sex byggnader behöver under sommartid, då belastningen är som störst.

Bränslecellen bygger på samma teknik – Proton Exchange Membrane – som används i Toyotas kommande bränslecellsmodell.

– Denna typ av bränslecell kan slås på och av mycket snabbt, vilket även gör den mycket väl lämpad för stationärt bruk vid Toyotas huvudkontor. Detta för att säkerställa snabb tillgång till el just när energibehovet är som störst, säger Mark Yamamuchi, ansvarig för projektet.

De flesta andra bränslecells­tekniker måste köras kontinuerligt för att generera ett jämnt energiflöde.

Vätgasen till bränslecellen produceras på annan plats men levereras via samma ledning som matar ett tankställe för vätgas intill huvudkontoret.

Några fakta om Toyotas bränslecell:

· Genomsnittlig elproduktion motsvarande förbrukningen i 765 amerikanska hushåll.

· Dubbelt så hög effekt som den solpanelanläggning som finns på samma plats.

· Förväntad minskning av CO2-utsläpp med upp till 1500 ton under maxförbrukning på sommaren.