7 maj, 2014

Linjett först med segelbåt med integrerad hybridmotor

I dagarna levererar Rosättra Båtvarv en Linjett 37 med hybridmotor från Nanni, modell N4.38. Det blir Sveriges första segelbåt med integrerad hybridmotor.

Den nyproducerade Linjett 37:ans hybridmotor består av en dieselmotor på 37 hk och en integrerad elmotor på 5 kW. Ett litium jon batteri på 5 kW ger en snabb återladdning på endast 1 timme (i teorin) vid dieseldrift. Kapaciteten förväntas vara 4,5 knop i cirka 3 timmar, vilket är imponerande, och hybriden kommer alltså kunna användas till betydligt mer än bara hjälpmotor för in- och utfart från hamnar.

– Framtiden går mot integrerade hybridmotorer och kanske till och med rena elmotorer med en mindre hjälpmotor (diesel) som enbart laddar batterierna spår Kristoffer Gustavsson på Rosättra Båtvarv.

Tidigare hybridmotorer har inneburit en separat 3-fas motor vid sidan om dieselmotorn som tar mycket plats. Nanni har en unik lösning för integrerad hybrid som endast innebär en förlängning på motorn med 12,5 cm för hela monteringen. Detta kräver att inredningen anpassas något, vilket är Rosättras specialitet vid nyproduktion.

Kunden har valt att installera en integrerad hybrid av flera skäl;

– Tanken är ett långsiktigt ägande och en hybridmotor är härligt ljudlös och miljövänlig men kan även vara en framtidssäkring på andrahandsmarknaden om cirka 20 år säger Kristoffer Gustafsson, Rosättra Båtvarv.

På Rosättra Båtvarv ser man fram emot att följa denna speciella Linjett 37:a och återkommer med utfall när båten är provkörd om någon vecka.

– Nanni har lång erfarenhet och erbjuder driftsäkerhet. Dessutom med förfinade detaljer för kompakt mått vilket är unikt, säger Ola Leemhuis på Centerline, generalagent för Nanni i Sverige

Rosättra Båtvarv är ett av Sveriges äldsta båtvarv. Idag konstruerar och bygger varvet de Linjettbåtar. Varvet har anor sedan 1800-talet och är därmed ostkustens äldsta varv.