16 april, 2014

Maersk Line fraktpartner till Volvo Ocean Race

Maersk Line, världens största rederi, kommer att vara fraktpartner till nästa upplaga av Volvo Ocean Race som avslutas i Göteborg i juni 2015. Deras uppgift och utmaning blir att arbeta med den tuffaste internationella kappseglingen i världen när den besöker tio länder, fyra kontinenter och fem hav.

Den nio månader långa tävlingen ett av världens mest utmanande idrottsevenemang för seglarna som deltar, men den är också krävande för de människor som finns bakom kulisserna på vägen runt jorden.

– Vi kommer att ta tävlingen till samtliga kontinenter i världen och planerar att göra evenemangsområdet under våra hamnstop till de bästa någonsin och fulla med dragplåster och attraktioner som berättar vår historia, säger Knut Fostad, vd för Volvo Ocean Race.

– Frakten av den utrustning som krävs för att ge tävlingsbåtarna service är en del av evenemanget och det arbetet kommer vi att lyfta fram mer än någonsin i tävlingens 40-åriga historia. Vi, de tävlande lagen och våra sponsorer måste alla kunna lita på att få bästa möjliga logistikhjälp och ingen skulle kunna leverera det bättre för oss än Maersk Line. Vi är väldigt glada att kunna välkomna dem som partners till tävlingen.

Tom Touber, operativ chef för Volvo Ocean Race tillägger:

– Maersk Line är en fantastisk samarbetspartner, och vi delar en passion för havet även om det är inom skiljda områden. Deras uppgift går ut på att transportera en by för nästan 1000 invånare om man räknar tävlingens, lagens och våra samarbetspartners personal.

– Dessutom har vi sammanlagt 2.9 miljoner åskådare i våra hamnstop under varje race och vi behöver ett professionellt bolag som Maersk Line för att kunna bygga dessa områden i tid. Tävlingsbåtarna är så snabba nu att det har blivit en stor utmaning att få allt färdigt i tid för att de ska anlända, säger Tom Tauber.

Maersk Line är glada över att ta sig an utmaningen och tycker att Volvo Ocean Race är en perfekt möjlighet för dem att visa sin globala kompetens. De kommer att behöva skeppa över 90 containrar med lagens, tävlingsorganisationens och båtarnas utrustning runt jorden.

– Volvo Ocean Race handlar om sjömanskap, lagarbete, att ta sig genom utmaningar och att anpassa sig till miljön och omgivningen, säger Steven Schueler, Chief Commercial Officer på Maersk Line.

– Maersks slogan “Your Promise. Delivered” har vi baserat på att vi skapar enkla och pålitliga lösningar som gör att våra kunder kan hålla vad de lovar sina kunder. Volvo Ocean Race har lovat att leverera en minnesvärd tävling för fans, sponsorer och deltagare runt jorden. Vi är oerhört stolta över att kunna stötta dem i att hålla det löftet.

Under Volvo Ocean Race, som sträcker sig över 38 739 sjömil (71,745 kilometer), kommer sju båtar ge sig ut i en kappsegling som korsar världshaven i tio etapper. Det är en kamp mot klockan, mot naturens krafter och mellan konkurrenter.

Tävlingen startar i Alicante, Spanien i oktober 2014 och avslutas med en stor målgång i Göteborg i juni 2015. I den senaste upplagan av tävlingen besökte nästan tre miljoner människor tävlingen för att på nära håll se tävlingsbåtarna under de olika hamnstoppen.

Maersk Line har en flotta på över 500 fartyg, har 30 000 anställda i 150 länder och trafikerar sträckor som når hamnar i hela världen.