6 mars, 2014

Promille och kompetens i centrum på Båttinget

Flera av båtlivets viktigaste frågor debatterades ingående vid årets Båtting, som hölls på Allt för sjön 5 mars. Promillegränsen och kompetens för att köra fritidsbåtar var de två frågor som engagerade flest.

Båttinget hade i år rubriken ”Båtlivet och politiken”. Det i kombination med att det är valår är förklaringen till att politiker från riksdagspartierna ställde upp på en paneldebatt.

Budskapet från flera av politikerna var dock entydigt: sluta kräv att vi tar bort lagen om 0,2 promille. Flera av politikerna, bland andra Annelie Enochson (KD), var mycket tydlig med att hon jämställde bilkörning med båtkörning och att lagen främst är grundad på alkoholpolitik.

Däremot sa både moderaten (Edward Riedl) och sverigedemokraten (Tony Wiklander) i panelen att de gärna ser en översyn av lagen. Förmodligen är det först efter en sådan utvärdering som en eventuell förändring kan ske.

En annan fråga som verkligen engagerade publiken gällde utbildningar och intyg för att få köra båtar. Här var förvånande nog många ense om att det behövs någon form av kompetensbevis, men

– Vi håller på att diskutera hur vi ska gå vidare. Det måste finnas en problembeskrivning som håller om vi ska kunna införa krav, säger Catrin Tidström Näringsdepartementet.

– Det svåra är att få åtgärder som är relevanta. Vattenskotrarna är också ett fordon och en bransch som man inte kan stoppa marknadsmässigt. Vi får inte hindra införseln av fordon, vilket dagens vattenskoterförordning gör. Det finns många andra fordon som också kan vara störande.

Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen, tog upp en annan fråga som är väldigt viktig för hela båtlivet: båtklubbarnas förutsättningar när många klubbar flyttas från vattnet.

– Vad händer då med de spolplattor och toatömningsanläggningar som båtklubbarna tvingas bygga? Det behövs en översyn av både det och båtklubbarnas korta arrendeavtal, sa Bengt Gärde.

Jonas Ekblad, analytiker på Transportstyrelsen, fick dagens största applåder för sin fina genomgång av olycksstatistiken för fritidsbåtar.

– Mest positivt om olyckor på sjön om man går lägre tillbaka i statistiken. På 70-talet omkom ett 100-tal personer på sjön varje år, men då var även sjöfarten medräknad. Idag är vi nere kring 30–33 döda per år, men vårt mål är 25 omkomna på ett år, sa Jonas Ekblad.

Ur Jonas statistik framgick bland annat att av de tre personer som omkom i båtolyckor i Stockholmsområdet 2013 var ingen ”ute på sjön” när olyckan slog till.
Peter Malmqvist, finansanalytiker och seglare, var moderator för Båttinget, som arrangeras av Svenska Båtunionen och Sweboat.
Lars-Åke Redéen

Bildtext:
Fr. v. Bengt Gärde, SBU, Bengt Anderhagen, SBU, Mats Eriksson, Sweboat, och Peter Malmquist, moderator.